[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KORDEGARDA (UWOLNIENIE ŚW. PIOTRA), 1645
Nr:
6101
Technika:
olej, deska
Wymiary:
56 cm x 76.5 cm
Cena wywoławcza:
90 000 zł
Cena uzyskana:
-
IInformacje o dziele:
sygnowany i datowany p.d.: C· MAHU· f · 1645
Na odwrocie wypalony znak antwerpskiej gildii św. Łukasza - 'zamek i dwie dłonie'.
Autor obrazu, Cornelis Mahu został mistrzem cechu malarzy św. Łukasza w Antwerpii w roku 1638/39. Własny styl malarski rozwinął rychło w kierunku naśladownictwa i kopiowania modnych kompozycji swoich słynnych kolegów. Sceny rodzajowe malował według Davida Teniersa II i Adria-ena van Ostadego, w widokach morskich naśladował Jana Porcellisa oraz Jana i Bonaventurę Peetersów, zaś jego martwe natury są pastiszami lub wiernymi powtórzeniami kompozycji Pietera Claesa, Jana Dawidsz de Heema i Willema Hedy. W tym bowiem czasie podejście do zagadnień powtórzenia, pastiszu czy kopii było bardziej liberalne niż obecnie. Brak oryginalności nie dyskredytował artysty, zmieniała się tylko cena. Cornelis Mahu bez żenady sygnował swoje - nawet dosłowne - kopie malowane według innych mistrzów. Znak gildii, wypalony na odwrocie obrazu, świadczy o tym, iż proceder taki był aprobowany również przez przepisy cechowe. Liczyła się tylko jakość wykonania. A w wypadku omawianego obrazu jest ona wysoka.
Omawiany obraz nawiązuje do wielu wersji kompozycji Davida Teniersa (1610-1690) z lat czterdziestych XVII wieku. Dwie spośród nich, namalowane na blasze miedzianej: w Wallace Collection w Londynie (36 x 50cm) i w Staatliche Kunstsammlungen w Dreźnie (58 x 78cm) są mu szczególnie bliskie. W każdym z tych obrazów w nieco zmienionej aranżacji...
Autor obrazu, Cornelis Mahu został mistrzem cechu malarzy św. Łukasza w Antwerpii w roku 1638/39. Własny styl malarski rozwinął rychło w kierunku naśladownictwa i kopiowania modnych kompozycji swoich słynnych kolegów. Sceny rodzajowe malował według Davida Teniersa II i Adria-ena van Ostadego, w widokach morskich naśladował Jana Porcellisa oraz Jana i Bonaventurę Peetersów, zaś jego martwe natury są pastiszami lub wiernymi powtórzeniami kompozycji Pietera Claesa, Jana Dawidsz de Heema i Willema Hedy. W tym bowiem czasie podejście do zagadnień powtórzenia, pastiszu czy kopii było bardziej liberalne niż obecnie. Brak oryginalności nie dyskredytował artysty, zmieniała się tylko cena. Cornelis Mahu bez żenady sygnował swoje - nawet dosłowne - kopie malowane według innych mistrzów. Znak gildii, wypalony na odwrocie obrazu, świadczy o tym, iż proceder taki był aprobowany również przez przepisy cechowe. Liczyła się tylko jakość wykonania. A w wypadku omawianego obrazu jest ona wysoka.
Omawiany obraz nawiązuje do wielu wersji kompozycji Davida Teniersa (1610-1690) z lat czterdziestych XVII wieku. Dwie spośród nich, namalowane na blasze miedzianej: w Wallace Collection w Londynie (36 x 50cm) i w Staatliche Kunstsammlungen w Dreźnie (58 x 78cm) są mu szczególnie bliskie. W każdym z tych obrazów w nieco zmienionej aranżacji...
więcej