IInformacje o dziele:
sygnowany p.d.: F. StreittNa odwrocie autorski (?) napis farbą: Terminatorskie trudy | mal. F. Streitt r 1881 | Monachium. Poniżej: prawo rozpowszechniania | zastrzeżone.
W roku 1877 w warszawskiej Zachęcie Streitt wystawił obraz zatytułowany Lata terminatorskie, na którym przedstawił chłopca – czeladnika szewskiego huśtającego w kołyskę z płaczącym dzieckiem. Obraz, reprodukowany w ówczesnej prasie, cieszył się zapewne zainteresowaniem, skoro artysta powrócił do tego motywu malując w roku 1881 jego rozbudowaną wersję – prezentowane tu Terminatorskie trudy. Warstwa anegdotyczna jest taka sama, tylko „trudów” znacznie przybyło; chłopiec opiekuje się jeszcze drugim, nieco starszym dzieckiem. W obu obrazach artysta posłużył się tymi samymi rekwizytów – narzędziami, wyposażeniem warsztatu, kołyską – przedmiotami, które musiał mieć w pracowni i które, w różnych zestawach, wprowadzał do swoich rodzajowych obrazów. (Porównaj: „Kłosy” 1878, pierwsze półrocze, il. na s. 361; J.Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860 - 1914, Wrocław 1969, s. 352).
Franciszek Streitt:
Franciszek Streitt (Brody 1839 - Monachium 1890) w latach 1856-1866 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, a następnie w Akademii wiedeńskiej u Eduarda Engertha. W roku 1871 osiadł na stałe w Monachium, dzieląc pracownię z przyjacielem, malarzem Antonim Kozakiewiczem. Z Monachium wyjeżdżał do Krakowa i na Węgry. We wcześniejszym okresie - jak przystało na ucznia Matejki - malował kompozycje historyczne, ale o zabarwieniu rodzajowym (Pożegnanie syna wyruszającego na wyprawę wiedeńską). Później, już w Monachium malował portrety i pejzaże oraz - przede wszystkim - rodzajowe sceny z małych polskich miasteczek czy wsi - jarmarki, wędrownych muzykantów, obozowiska Cyganów. Chętnie malował też nieco sentymentalne scenki z dziecięcymi bohaterami. W jego pracach dużą rolę odgrywała anegdota, dopowiedziana jeszcze opisowym, literackim tytułem; Zakazany owoc, Pociecha matuli, Bez jutra czy Ostatnia krówka. Obrazy artysty „pokazujące z największa wiernością życie ludu polskiego /../, znalazły jak najżywsze uznanie” i cieszyły się znacznym powodzeniem, a wiele z nich trafiało na angielski bądź amerykański rynek sztuki.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2005-09-25 | 44 | 80 000 zł | - | N/A PLN USD |
2006-03-26 | 20 | 50 000 zł | - | N/A PLN USD |
2006-12-19 | 26 | 30 000 zł | 41 000 zł | N/A PLN USD |