IInformacje o dziele:
technika mieszana; glinoryt, kredka (?), ołówek (?), 54 x 41,5 cm (w św. p-p);sygn. na płycie l.g.: axent
Począwszy od roku 1903 Teodor Axentowicz kilkakrotnie powtarzał ten wyrafinowany kolorystycznie motyw rudowłosej dziewczyny z błękitnym wazonem. Opracowywał go tak w obrazach malowanych pastelemi, jak i w różnych technikach graficznych – algrafii, fluoroforcie i całkiem nowej technice glinorytu, nad którą eksperymentował. Bowiem „zainteresowanie Axentowicza grafiką było szczególne /../ interesował go jedynie eksperyment graficzny i próby warsztatowe, natomiast temat czy tez formę grafiki uważał za nieistotne” (cyt. za S. Krzysztofowicz-Kozakowska; patrz niżej). Prezentowana tu rycina jest prawdopodobnie jedną z wcześniejszych, przygotowawczych odbitek kompozycji wykonanej ostatecznie w glinorycie czterobarwnym (6,33 x 45,5 cm), która weszła w skład Teki Stowarzyszenia Polskich Artystów Grafików. Teką tę w liczbie 120 egzemplarzy wydano staraniem Feliksa Jasieńskiego w 1903 w Krakowie. Płyty i kamienie z których odbijano ryciny zostały zniszczone. Porównaj: S. Krzysztofowicz-Kozakowska, "Teodor Axentowicz 1859-1938. katalog wystawy", Muzeum Narodowe w Krakowie 1998, s. 22, 23, il. na s. 22; patrz także: s. 139, nr kat. I. 35, I. 36, s.161, nr kat. V. 10 –V. 15, il.
Teodor Axentowicz:
Teodor Axentowicz (Braszów w Siedmiogrodzie 1859 - Kraków 1938) – malarz, pastelista, litograf – był jednym z najbardziej znanych i cenionych malarzy polskich. Kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium pod kierunkiem Gabriela Hackla, Aleksandra Wagnera, Gyuli Benczúra. Studia uzupełniał w Paryżu, gdzie następnie przebywał przez lat kilkanaście. Brał udział w paryskich Salonach; w 1890 otrzymał członkostwo Société Nationale des Beaux-Arts. W tym czasie wielokrotnie wyjeżdżał również do Londynu. W 1895 powrócił do kraju i zamieszkał na stałe w Krakowie, powołany na profesora tamtejszej Szkoły Sztuk Pięknych (od 1900 Akademii). W uczelni tej nauczał nieprzerwanie do 1934, dwukrotnie pełniąc funkcję rektora (lata 1910-11 oraz 1927-28). Był jednym z członków-założycieli Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, członkiem wiedeńskiej „Secesji” i współpracownikiem jej pisma „Ver Sacrum”. Powodzenie przyniosły mu zwłaszcza idealizowane wizerunki wytwornych dam oraz wdzięczne portrety dziecięce. Malował też obrazy o tematyce rodzajowej; był jednym z pierwszych malarzy Huculszczyzny i Hucułów. Tworzył obrazy historyczne i kompozycje symboliczne związane z upływem czasu, przemijaniem, starością. We wczesnym, monachijskim okresie były to obrazy utrzymane w duchu akademickiego realizmu; na późniejszą twórczość artysty wywarło wpływ angielskie malarstwo XVIII w. oraz dzieła malarzy współczesnych - Boldoniego, Whistlera, Sargenta. Jego obrazy cechuje dekoracyjność, elegancja, świeżość subtelnej gamy kolorów i delikatna secesyjna stylizacja. Początkowo malował olejno i akwarelą, a po 1890 przede wszystkim mistrzowsko opanowaną techniką pastelu. Zajmował się ilustratorstwem i litografią, projektował plakaty wystaw „Sztuki”.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2006-05-21 | 12 | 9 000 zł | 9 000 zł | N/A PLN USD |