Agra Art | Aukcje

- 15 kwietnia 2007

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
TE QUAERENS, ARIADNA, ..., 1996
Nr:
9842
Technika:
akryl, płótno naklejone na dyktę
Wymiary:
40 cm x 50 cm
Cena wywoławcza:
8 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygn. wzdłuż górnej krawędzi: te quaerens Ariadna. Zbigniew Makowski f. V.1996.

na odwrocie na dykcie napis i sygnatura: te quaerens, Ariadna, tuoquo | incensus amoro. | Catullus Carmon 64, 253 | Zbigniew Makowski f. V.1996.

na dykcie nalepki: 1. z danymi obrazu; 2. GALERIE ALICE PAULI | 9. RUE DU PORT-FRANC 1003 LAUSANNE...[dalej dane obrazu]

Tytuł obrazu jest cytatem z poematu Caiusa Valeriusa Catullusa, urodzonego w Weronie poety rzymskiego, żyjącego w latach 84-54 p.n.e.

Od początku lat 70. XX w. artysta wielokrotnie wystawiał w Lozannie w Galerie Alice Pauli, gdzie prezentował także nasz obraz.

W jednym z katalogów swojej wystawy (1973) Makowski zamieścił takie motto:

Wierzę, że sztuka jest conditio sine qua non człowieczeństwa

Nie jest ona laską w ręku kulejącego,

Nie jest żerdzią w dłoniach linoskoczka,

Nie jest mieczem ani raną

Ani łukiem ani cięciwą ani strzałą ani celem

Ani fotelem ani chorągwią nie jest

Nie jest też Biblią pauperum

więcej

Zbigniew Makowski:

Zbigniew Makowski  (Warszawa 31 I 1930 - Warszawa 19 VIII 2019) studiował w ASP w Warszawie w latach 1950-1956, dyplom uzyskał w pracowni Kazimierza Tomorowicza. Początkowo skłaniał się ku surrealizmowi - podczas pobytu w Paryżu w 1962 zetknął się z André Bretonem i międzynarodowym ruchem Phases. Jednak decydujący wpływ na wyraz jego sztuki wywarły pozamalarskie zainteresowania, jakim się oddaje. Jest literatem, poetą, erudytą, zwłaszcza zaś znawcą szerokiego spektrum filozofii i wiedzy tajemnej wielu kultur. Znawstwo to wykorzystuje w swoich pracach malarskich, rysunkowych, a także w unikatowych książkach, które własnoręcznie wykonuje na specjalnie preparowanych papierach. W swych pracach nawarstwia symbole, cytaty i znaczenia w nieczytelny, zdawałoby się, chaos. Wypada jednak wierzyć krytykom, którzy twierdzą, iż prace Makowskiego otwierają przed cierpliwym i intelektualnie przygotowanym „czytelnikiem“ świat swoistej narracji. Sam artysta zaś zwraca uwagę na „permutacyjną“ strukturę swych prac, w których rozmaite cytaty i odniesienia kulturowe przeplatają się z jego prywatną ikonografią. Tak czy inaczej, z pewnością w pracach Makowskiego da się wyróżnić pewien „alfabet“ wizualno-symboliczny, którego elementy pojawiają się w nich stale w różnych konfiguracjach. Należą doń np. takie wizerunki, jak klucz, drabina, studnia, mandala, kielich itp. Otaczają je napisy, często łacińskie, a także pojedyncze cyfry, litery, ornamenty. Określił je ktoś jako rebusy o wielkiej urodzie, które można odczytywać, można też kontemplować. Od roku 1982 artysta przestał wystawiać, ale nie tworzyć. Powstają wówczas prace będące rodzajem nowoczesnego notatnika, rozpoczętego jeszcze w latach 60., do którego artysta powraca z nowymi przemyśleniami. Artysta jest laureatem wielu nagród, m.in. Nagrody Krytyki Artystycznej im. Norwida (1973) i Nagrody im. Jana Cybisa (1992). Jego wielka kompozycja "Mirabilitas secundum diversos modos exire potest a rebus" (1973-1980) zdobi genewską siedzibę ONZ jako dar rządu polskiego.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2007-04-15 53 8 000 zł - N/A PLN USD
2015-11-08 53 8 000 zł 8 000 zł N/A PLN USD EUR