Agra Art | Aukcje

- 15 kwietnia 2007

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
STOISKO, 1942
Nr:
9965
Technika:
akwarela, gwasz, papier
Wymiary:
19.3 cm x 15.2 cm
Cena wywoławcza:
4 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

19,3 x 15,2 w świetle oprawy
sygn. atramentem p.d.: Maria Jarema | 1942 r
na odwr. l.g. nalepka (wydruk) z danymi pracy
p.g. napis flamastrem: PM 1194

Maria Jarema w czasie okupacji pracowała jako szatniarka w kawiarni Domu Plastyków przy ul. Łobzowskiej w Krakowie (aż do jej zamknięcia przez okupantów w kwietniu 1942). Podobny motyw z wnętrza - por. "Kawiarnia", 1942, tempera, pap. 20 x 16, wzm. i repr. w: Barbara Ilkosz, "Maria Jarema 1908-1958", Wrocław 1998, kat. 42, il. b. s. 57

Maria Jarema:

Maria Jarema studiowała rzeźbę pod kierunkiem Xawerego Dunikowskiego w ASP w Krakowie w latach 1929-1935. W czasie studiów wstąpiła do "Grupy Krakowskiej" tzw. pierwszej (1933-1937). Za lewicowe poglądy i działalność polityczną była wraz z innymi członkami grupy represjonowana przez władze, m. in. czasowo pozbawiono ją członkostwa w Związku Plastyków. W latach 30. współpracowała jako aktorka i scenograf w teatrem "Cricot" swego brata Józefa Jaremy i teatrem kukiełkowym Adama Polewki. W 1937 wyjechała do Paryża na Wystawę Światową i przebywała tam przez 4 miesiące. W czasie II wojny była szatniarką w kawiarni Domu Plastyków, nastepnie pracowała w warsztacie lalek artystycznych Rady Głównej Opiekuńczej w Krakowie. Po wojnie związała się z Grupą Młodych Plastyków, skupioną wokół Tadeusza Kantora, która w 1957 ukonstytuowała się jako nowa (druga) "Grupa Krakowska". W okresie socrealizmu nie brała udziału w oficjalnym życiu artystycznym. Współpracowała jako scenograf z teatrem "Cricot 2" Kantora (1956-1957). W 1957 została laureatką Nagrody m. Krakowa, w 1958 otrzymała nagrodę Towarzystwa Przyjaźni Włosko-Polskiej im. Francesco Nullo na XXIX Biennale w Wenecji. Zajmowała się początkowo rzeźbą, po wojnie głównie malarstwem, często łączonym z grafiką (tempera z monotypią). Jej abstrakcyjne kompozycje, eksplorujące problem ruchu i przestrzeni, układają się w cykle ("Postaci", "Wyrazy", "Chwyty", "Penetracje", "Rytmy" i in.). Prace te należą do najważniejszych dokonań polskiej sztuki lat 50., wyprzedzając podobne poszukiwania sztuki kinetycznej i op-artu na świecie (m. in. Victora Vasarely'ego, którego poznała w 1956 w Paryżu). Artystka zajmowała się też scenografią i grafiką użytkową (plakat, ilustracja książkowa i prasowa) oraz publicystyką.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2007-04-15 81 4 000 zł - N/A PLN USD