Agra Art | Aukcje

- 7 października 2007

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
MALOWANE LIŚCIE, OK. 1910
Nr:
10687
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
50.8 cm x 71 cm
Cena wywoławcza:
70 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygnowany l.g.: Z. Pronaszko

Wczesna twórczość Zbigniewa Pronaszki, artysty postrzeganego dziś głównie jako twórca awangardowy, kształtowała się w kręgu młodopolskiego malarstwa szkoły krakowskiej. Pronaszkę szczególnie fascynowała osobowość Jacka Malczewskiego, który był jego nauczycielem i podziwianym mistrzem. Po latach wspominał: „Mnie się podobało w nim to, co miało poezję; jak pejzaż znad Wisły, jak chłopak siedzący na poręczy.. Takie rzeczy, o których mówił po prostu, a mówił jak poeta. To jest bardzo polskie...” (Z. Kępiński, wstęp do katalogu: Wystawa malarstwa Zbigniewa Pronaszki, CBWA, Warszawa 1957).
W kręgu tych inspiracji powstał, wciąż mało znany, ale – jak wynika z przekazów – wcale liczny zespół obrazów Pronaszki, prac które już od 1907 wystawiał w krakowskim TPSP. Z tego okresu pochodzi też prezentowany obraz, na którym stary Faun-artysta ptasim piórem maluje liście w jesienne barwy, a jego pracy przygląda się siedzący na gałązce ptak. Obraz wyróżnia się mocną kolorystyką utrzymaną w tonach różów, fioletów, zbrązowiałych czerwieni i jasnej zieleni. Pośród kilku, znanych podobnych kompozycji (np. "Autoportret" czy "Portret matki"; ok. 1910; MNK) najbliższą analogią byłoby tu płótno "Z gawęd przeszłości (Starzec w rozmowie z sójką)" z dawnej kolekcji Muzeum Wielkopolskiego w Poznaniu (patrz: M. Gumowski, Muzeum Wielkopolskie w Poznaniu. Wybór i opis celniejszych zabytków oraz wybitniejszych dzieł sztuki,...
więcej

Zbigniew Pronaszko:

Zbigniew Pronaszko (Derebczyn k. Jampola (Żychlin na Podolu ?) 1885 - Kraków 1958) - malarz, grafik, rzeźbiarz i scenograf - studia artystyczne rozpoczął w Kijowie, skąd niebawem przeniósł się do Krakowa, by w latach 1906-1911 kształcić się w tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych u Teodora Axentowicza i Jacka Malczewskiego. W czasie studiów podróżował do Wiednia, Monachium, Florencji i Paryża. Lata pierwszej wojny światowej spędził w Zakopanem. W 1917 był współzałożycielem grupy Ekspresjonistów Polskich (w 1919 przemianowanej na Formistów). Po wojnie w latach 1923-1925 wykładał na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie. Następnie mieszkał w Krakowie, nauczając w Wolnej Szkole Malarstwa L. Mehofferowej, a od 1945 także w Akademii Sztuk Pięknych. Malował krajobrazy, martwe natury, kompozycje figuralne i portrety. We wczesnym okresie twórczości, pod wpływem Jacka Malczewskiego tworzył kompozycje symbolistyczne, jak znane z tytułów w katalogach Brzemię, Pan, Złoty cielec, Bajka o śmierci (Muzeum Narodowe w Warszawie) czy Wspomnienie i Portret matki (Muzeum Narodowe w Krakowie). W późniejszym, formistycznym okresie inspiracje czerpał z malarstwa Cezane’a, kubizmu i polskiej sztuki ludowej. Około 1925 zainteresował się koloryzmem. Obok malarstwa sztalugowego zajmował się scenografią, rzeźbą (pomnik A. Mickiewicza w Wilnie, 1922-24) i malarstwem ściennym (plafony wawelskie, 1933-1934). Był znakomitym karykaturzystą, a także ilustratorem. Wystawiał od 1907; m.in. w Krakowie, we Lwowie, w Warszawie, Poznaniu a także w Pittsburghu (1931), Wenecji (1932), w Paryżu (1922, 1928, 1937) i Wiedniu (1928), Brukseli (1935). Był członkiem Towarzystwa. Artystów polskich „Sztuka” i brał udział w jego wystawach. Wystawiał też z grupami „Zero” (1909), „Nowa Generacja” (1932), należał do grupy „Zwornik”.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2007-10-07 85 70 000 zł - N/A PLN USD