Agra Art | Aukcje

- 7 października 2007

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
NIEPOROZUMIENIE, OK. 1888
Nr:
10686
Technika:
olej, deska
Wymiary:
25.7 cm x 31.5 cm
Cena wywoławcza:
30 000 zł
Cena uzyskana:
30 000 zł

IInformacje o dziele:

ślad sygnatury p.d.: L....

Na odwrocie nalepka z tekstem pisanym ręcznie przez żonę artysty, która poświadcza autentyczność obrazu: Stwierdzam niniejszym że | obraz „Scena nad ranem” jest | autentyczną pracą mego męża | z okresu monachijskiego | Jadwiga z Neprosów Stanisławowa Lentz | Warszawa d. 26 / 3. 1931 r.
Na ramie nalepka wystawy w Muzeum Narodowym w Gdańsku „Kolekcja pakoska – wokół krakowskiej „Sztuki” (IX 2001 – I 2002). Ponadto napis długopisem: MT/Ad/1661/M/N

„Stanisław Lentz po powrocie z Paryża w roku 1887 malował głównie sceny rodzajowe przedstawiające epizody z życia miejskiej biedoty, m.in. "W lombardzie", "Antykwariusz", "Przy robocie", "Sam na sam", "Zaloty". Dbał o realizm tych kompozycji /../ Powtarzał w nich najczęściej układ dwóch postaci siedzących w mansardowym, ubogim wnętrzu wypełnionym kilkoma prostymi sprzętami. W tle chętnie umieszczał okno, przesłonięte zasłonką i ozdobione mizerną rośliną w doniczce. Pozwalało to na eksperymenty ze światłem padającym z głębi i modelującym sylwetki we wnętrzu. /.../ Rzeczony obraz jest zapewne identyczny z obrazem "Nieporozumienie" namalowanym ok. 1888, wystawionym w warszawskiej Zachęcie i wylosowanym tam przez Romualda Krajewskiego w roku 1889. /.../ Świadectwo żony artysty jest również wiarygodne, choć myli się ona, wskazując na Monachium jako na miejsce namalowania obrazu”.
Wg opinii pani Elżbiety Charazińskiej, Warszawa...
więcej

Stanisław Lentz:

Stanisław Lentz (Warszawa 1861 - Warszawa 1920) - malarz, rysownik, karykaturzysta, pedagog, na przełomie XIX i XX wieku był jednym z czołowych przedstawicieli warszawskiego środowiska artystycznego. Studia malarskie rozpocżął w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie w latach 1877-1879 kształcił pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiegi i Izydora Jabłońskiego. W 1980 był uczniem Wojciecha Gersona w warszawskiej Klasie Rysunkowej, w latach 1880-1884 kształcił się u Aleksandra Wagnera i Gyuli Benczura w Akademii w Monachium, a w 1884-1887 w Académie Julian w Paryżu. Po powrocie osiadł w Warszawie. Tu – jako  rysownik i ilustrator – współpracował z „Kłosami”, „Tygodnikiem Ilustrowanym” i „Kurierem Codziennym”. Debiutował w 1881 na wystawie w warszawskim Salonie Krywulta, gdzie pokazał obrazy o tematyce rodzajowej. Był uznanym i cieszącym się powodzeniem portrecistą, a jego obrazy były kilkakrotnie nagradzane na różnych wystawach (m.in. we Lwowie 1894; w TZSP Warszawie 1895, 1904; 1912 na Powszechnej Wystawie w Paryżu 1900; na Międzynarodowej Wystawie w Monachium, 1913; w TPSP w Krakowie 1914; w Wiedniu 1914). Portretował osoby z kręgu warszawskiego mieszczaństwa, arystokracji, wielkiej finansjery, postacie ze świata nauki i sztuki; literatów, aktorów, muzyków. Malował też imponujące portrety zbiorowe (Pod znakiem Staszica, Profesorowie Szkoły Głównej w Warszawie). Pod wpływem wydarzeń 1905 malował obrazy o tematyce społecznej (Strajk, Agitator, Mówca ludowy). Tworzył też brawurowe sceny rodzajowe (Wino, kobieta, śpiew), w których – podobnie jak i w portretach –nawiązywał do malarstwa Fransa Halsa, którego twórczość poznawał i studiował podczas wielokrotnych wyjazdów (lata 1903-1914) do Holandii, m.in. do Scheveningen gdzie malował tamtejszych rybaków (Wilki morskie). Był członkiem TZSP, ugrupowania „Odłam”, grupy „Zero” i Tow. Artystów Polskich „Sztuka”. W latach 1909-1920 był profesorem i dyrektorem Warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych .

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2007-10-07 84 30 000 zł 30 000 zł N/A PLN USD