[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
DZIEWCZYNA W BIELI, OK. 1950
Nr:
11229
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
53 cm x 45 cm
Cena wywoławcza:
4 000 zł
Cena uzyskana:
8 500 zł
IInformacje o dziele:
sygnowany p.g: S HilzNa ramie metalowa tabliczka z napisem: Sepp Hilz – Kopf in Weiss. Z tyłu na ramie uszkodzona drukowana nalepka niemieckiej firmy transportowej o treści: TAN | DEM | LAGERHAUS UND | KRAFTVERHEHR | KUNST GMBH.
Ten piękny portret, malowany wrażliwie, z uczuciem, swobodą i mistrzostwem warsztatu, przedstawia poślubioną w roku 1950 Christę von Rehlingen-Haltenberg (1926-1968), drugą żonę i ulubioną modelkę artysty.
(zobacz kilka portretów żony m.in. na stronie: www.artroots.com)
Sepp Hilz:
Sepp Hilz – malarz niemiecki; malować uczył się od ojca Georga Hilza, malarza i konserwatora pracującego głównie dla bawarskich kościołów. Z czasem zaczął pomagać a nawet współpracować z ojcem. Dużo dało mu także kopiowanie obrazów dawnych mistrzów – Dürera, Cranacha, Altdorfera. W latach 1921-1927 przebywał w Monachium; uczył się w tamtejszej Kunstgewerbeschule a równocześnie prywatnie studiował grafikę u Moritza Heymanna i malarstwo u Xavera Dietricha. Malarski warsztat doskonalił także malując liczne kopie obrazów Rembrandta, Vermera van Delft czy Brouvera. Wówczas też zaczął pokazywać swe prace na regionalnych wystawach i pracował dla bawarskich kościołów. W roku 1928 wrócił do rodzinnego Bad Aibling, gdzie wraz z grupą innych młodych malarzy organizował wystawy i różne imprezy kulturalne. Wiele pracował; w jego obrazach malowanych po 1930 krytycy dostrzegają wpływy sztuki Wilhelma Leibla. Wkrótce zyskał uznanie jako świetny portrecista, malarz religijny, pejzażysta a przede wszystkim twórca scen rodzajowych z życia bawarskich wsi. Zyskał też przydomek „malarza chłopów” (Bauermaler). W latach 1938-1944 artysta uczestniczył w propagandowych Wielkich Niemieckich Wystawach Sztuki organizowanych w monachijskim Haus der Deutscher Kunst. Łącznie pokazał wówczas 22 prace – portrety, akty, sceny rodzajowe – wśród nich tak znane, jak kultowa Chłopska Wenus, Próżność czy tryptyk Chłopska trylogia. Obrazy te cieszyły się powodzeniem i zyskiwały aprobatę władz nazistowskich; jeden z nich zakupił Joseph Goebbels, dwa inne Adolf Hitler. Ale to powodzenie miało późniejsze, przykre dla artysty, konsekwencje. W latach powojennych Hilz był bojkotowany. W roku 1951 z protestem spotkał się, na przykład, jego udział w wystawie w Monachium. Dopiero po paru latach niekwestionowany talent artysty przezwyciężył te emocje i od 1956 obrazy Hilza wróciły do sal wystawowych, a on sam znów mógł pracować jako malarz i konserwator malowideł kościelnych. Dziś obrazy artysty znajdują się głównie w zbiorach prywatnych; w latach powojennych wiele a nich trafiło do Stanów Zjednoczonych. W niemieckich zbiorach muzealnych prac artysty jest niewiele; kilka z nich znajduje się w muzeum w Bad Aibiling. Twórczość Hilza wciąż cieszy się zainteresowaniem; większa wystawa jego dzieł odbyła się np. w roku 1995 na wyspie Frauencheimsee (jezioro Chiem w Bawarii).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2008-03-16 | 11 | 4 000 zł | 8 500 zł | N/A PLN USD EUR |