Agra Art | Aukcje

- 16 marca 2008

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
OCZEKIWANIE, LATA 90. XIX W.
Nr:
11263
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
97.5 cm x 140 cm
Cena wywoławcza:
80 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygnowany l.d.: M.G. Wywiórski

Na krośnie napis czarną farbą: No 62.

Obraz pochodzi zapewne z lata przełomu XIX i XX wieku, kiedy to w twórczości Wywiórskiego pojawiły się krajobrazy nadmorskie, malowane w różnych krajach północnej Europy. Artysta – mieszkający wówczas stale w Berlinie – często wyjeżdżał nad Morze Północne i Bałtyk, podróżował na wyspę Sylt (ok. 1898), był w Norwegii, Szwecji (lata ok. 1903-1904), malował na wybrzeżu holenderskim i w Amsterdamie. Duży zespół tych nastrojowych, a często bardzo ekspresyjnych pejzaży, oddających zmienną grę świateł i barw, coraz to inne układy chmur czy różnorodność brzegów morskich, pokazał w 1901 roku na indywidualnej wystawie w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, budząc żywe zainteresowanie publiczności i krytyków, podkreślających „wirtuozostwo techniki” malarza.

Michał Gorstkin Wywiórski:

Michał Gorstkin Wywiórski (Warszawa 1861 - Berlin 1926) w latach 1883-1887 studiował w Monachium; w Akademii u profesorów Karla Raupa i Nikolausa Gysisa oraz równolegle w prywatnych pracowniach Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego. W 1884 debiutował na wystawie w krakowskim TPSP, swoje prace pokazywał też w Monachium, gdzie w 1894 na międzynarodowej wystawie w Glaspalast został wyróżniony medalem za obraz Z puszczy litewskiej. W 1895 przeniósł się do Berlina, zaproszony przez Wojciecha Kossaka i Juliana Fałata do pracy przy panoramie Berezyna (1895-1896). W Berlinie zamieszkał na dłużej, a następnie przebywał w Wielkopolsce i w Warszawie. Współpracował też z Janem Styką przy panoramie Bitwa pod Sybinem (1897), a w 1900 wspólnie z Kossakiem podróżował do Hiszpanii i Egiptu, aby wykonać szkice plenerowe do zamierzonych panoram Somosierra (nie zrealizowana) i Bitwa pod piramidami (1901). Wyjeżdżał także na Litwę, wyspę Sylt, do Norwegii, Szwecji, nad Morze Północne i Bałtyk, malował w Amsterdamie, na Krymie i Kaukazie. We wczesnej fazie twórczości, pod silnym wpływem Brandta i Wierusza-Kowalskiego, malował sceny myśliwskie i rodzajowe oraz obrazy z Tatarami, Kozakami czy Czerkiesami, które przyniosły mu powodzenie na monachijskim rynku sztuki. Z czasem naczelnym tematem jego malarstwa stał się czysty pejzaż, postrzegany i malowany wrażliwie i z upodobaniem.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2008-03-16 59 80 000 zł - N/A PLN USD EUR