IInformacje o dziele:
sygnowana l.d.: Juliusz Kossak | 1883Na odwrocie oprawy, podpisana i opatrzona stemplami, karta maszynopisu z orzeczeniem dr. Kazimierza Buczkowskiego (Kraków, 5 lipca 1958), który potwierdzając autorstwo Juliusza Kossaka powołuje się na książkę Stanisława Witkiewicza, Juliusz Kossak, wyd. Warszawa 1912.
Ponadto kartka maszynopisu z opisem obrazu i przywołaniem - dotyczących twórczości artysty - opracowań Stanisława Witkiewicza i Eligiusza Niewiadomskiego oraz informacją, że obraz znajdował się w zbiorach Wł. Włodarskiego w Częstochowie.
Obraz opisany i reprodukowany w:
- St. Witkiewicz, Juliusz Kossak, Warszawa 1900, il. na s. 99;
- E. Swieykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie 1854-1904, Kraków 1905,
s. 76 (zapewne był wówczas wystawiony p.t. Na lisa sankami);
- K. Olszański, Juliusz Kossak, Wrocław 1988, s. 74, 124, il. 499 oraz 498 (szkic);
- K. Olszański, Juliusz Kossak, Kraków 2000, s. 195, il. 179 na s. 196 (szkic)
Juliusz Kossak:
Juliusz Kossak (Wiśnicz 1824 - Kraków 1899) - malarz i ilustrator - był jednym z najpopularniejszych artystów polskich 2. połowy XIX wieku. Naukę rysunku i malarstwa rozpoczął we lwowskiej pracowni Jana Maszkowskiego; później wiele rysował z natury odwiedzając majątki szlacheckie na Ukrainie, Podolu i Wołyniu. W roku 1852 był w Wiedniu, na Węgrzech i w Petersburgu, a następnie zamieszkał na stałe w Warszawie. Lata 1856-1860 spędził w Paryżu, gdzie przyjaźnił się z Horacem Vernetem. Powróciwszy do Warszawy w latach 1862-1868 był kierownikiem artystycznym „Tygodnika Ilustrowanego”. W roku 1869 przeniósł się na stałe do Krakowa, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium, by malować w atelier batalisty Franza Adama. Kossak był przede wszystkim znakomitym akwarelistą; rzadziej posługiwał się techniką olejną. Malował obrazy historyczne i batalistyczne, sceny rodzajowe ilustrujące życie i tradycje dworu szlacheckiego oraz obyczaje polskiego ludu. Ale prawdziwymi bohaterami jego obrazów były konie, których ruch, temperament, charakter i indywidualność potrafił po mistrzowsku przedstawić. Był także autorem wielu ilustracji do czasopism i książek, trafiającym bezbłędnie tak w klimat utworów literackich, jak i w tęsknoty i potrzeby odbiorców - czytelników Pieśni o ziemi naszej Wincentego Pola, Trylogii Henryka Sienkiewicza, Pana Tadeusza i poematów Adama Mickiewicza.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2008-06-01 | 26 | 40 000 zł | 54 000 zł | N/A PLN USD EUR |