IInformacje o dziele:
Na odwrocie pieczątka z napisem: „Adrian Brn..| Munchen | Theat... S...“ obok ołówkiem F. Streit.
zobacz obraz w ramie
W roku 1888 obraz był reprodukowany i omówiony w „Tygodniku Ilustrowanym“. Autor komentarza, określając miejsce jego akcji w „okolicach Podola Galicyjskiego“, podkreślał przede wszystkim rolę barwnego sztafażu i „doskonale schwycony charakter małomiejskiej dekoracji, służącej za tło typowym grupom wieśniaków i wieśniaczek, rozrzuconym umiejętnie, z uwzględnieniem wybornej perspektywy w przestrzeni wszystkich bliższych i dalszych planów obrazu“. Pisał także, że obraz „budzi u widza zajęcie i zatrzymuje jego oko z przyjemnością“.
Obraz opisany i reprodukowany w:
- „Tygodnik Ilustrowany“ 1888, II półrocze, s. 254, il. na s. 245;
- Bruckmans Lexikon der Münchner Kunst. Münchner Maler im 19. Jahrhundert, Vierter Band, München 1983, s. 226, nr 337, il.;
- Katalog Domu Aukcyjnego Agra-Art z 11 czerwca 1995; nr kat. 24, il.;
- A. Tyczyńska, Franciszek Streitt 1839-1890, [w:] E. Charazińska, E. Micke-Broniarek, A. Tyczyńska, Malarstwo polskie w zbiorach prywatnych, Warszawa 1995, s. 60, il. 58 na s. 61;
- Poradnik polskiego kolekcjonera, [praca zbiorowa],...
Franciszek Streitt:
Franciszek Streitt (Brody 1839 - Monachium 1890) w latach 1856-1866 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, a następnie w Akademii wiedeńskiej u Eduarda Engertha. W roku 1871 osiadł na stałe w Monachium, dzieląc pracownię z przyjacielem, malarzem Antonim Kozakiewiczem. Z Monachium wyjeżdżał do Krakowa i na Węgry. We wcześniejszym okresie - jak przystało na ucznia Matejki - malował kompozycje historyczne, ale o zabarwieniu rodzajowym (Pożegnanie syna wyruszającego na wyprawę wiedeńską). Później, już w Monachium malował portrety i pejzaże oraz - przede wszystkim - rodzajowe sceny z małych polskich miasteczek czy wsi - jarmarki, wędrownych muzykantów, obozowiska Cyganów. Chętnie malował też nieco sentymentalne scenki z dziecięcymi bohaterami. W jego pracach dużą rolę odgrywała anegdota, dopowiedziana jeszcze opisowym, literackim tytułem; Zakazany owoc, Pociecha matuli, Bez jutra czy Ostatnia krówka. Obrazy artysty „pokazujące z największa wiernością życie ludu polskiego /../, znalazły jak najżywsze uznanie” i cieszyły się znacznym powodzeniem, a wiele z nich trafiało na angielski bądź amerykański rynek sztuki.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2008-06-15 | 4 | 60 000 zł | 100 000 zł | N/A PLN USD |