[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
ANDROMEDA
Nr:
12258
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
80 cm x 60 cm
Cena wywoławcza:
12 000 zł
Cena uzyskana:
-
IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: Adam PełczyńskiNa krośnie napisy: - ołówkiem: Adam Pełczyński; niebieską kredką: No 156/. Ponadto drukowana nalepka z numerem: 64. Dwa owalne stemple niemieckiej (monachijskiej?) firmy: Willy Schelds | Mal/../ | Zeichen und Schreinwaren | tel. /.../ | M/...../ 67.
Według mitologii greckiej, Andromeda była córką króla Etiopii Kefalosa i pięknej Kasjopei, chełpiącej się swoją urodą. Próżność królowej obraziła boginki morskie Nereidy, które poskarżyły się Posejdonowi. Zagniewany pan mórz zesłał straszliwego potwora, który nękał kraj i mieszkańców Etiopii. Andromeda miała być przebłagalną ofiarą za winy matki. Przykutą do skały dziewczynę ocalił Perseusz, powracający z wyprawy przeciwko Gorgonie - Meduzie. Bohater zabił potwora i uwolnił piękną królewnę. Następnie pojął ją za żonę i oboje żyli długo i szczęśliwie we wzajemnej miłości.
Obraz Pełczyńskiego przedstawia moment przed przybyciem Perseusza - potwór skrywa się jeszcze w jaskini, a nikłą zapowiedź ratunku niesie tylko pierzasta chmura, przypominająca kształtem Pegaza, skrzydlatego rumaka zrodzonego z krwi zabitej przez herosa Meduzy.
Motywy mitologiczne Pełczyński podejmował rzadko. Dotąd wiadomo było tylko o jednej takiej kompozycji, nie znanym nam dzisiaj obrazie Nimfa wystawionym w 1893 w TPSP we Lwowie. Pojawienie się Andromedy istotnie poszerza więc wiedzę o twórczości artysty. [więcej o artyście - kat. nr 14]
Adam Pełczyński:
Adam Pełczyński studia malarskie rozpoczął w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie w latach 1887-1889 kształcił się pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiego. Następnie krótko uczył się u Christiana Griepenkerla i Eduarda Lichtenfeldsa w Akademii w Wiedniu, a w latach 1890-1894 był uczniem Antona Ažbégo w Akademi monachijskiej. Po studiach i planowanym pobycie w Paryżu zamierzał „osiąść w kraju i pracować na tematach swojskich”, pozostał jednak w Monachium, gdzie założył rodzinę. W latach 1901-1913 był członkiem monachijskiego Kunstvereinu. Przyjaźnił się ze Stanisławem Przybyszewskim i w czasie pobytu pisarza w Monachium (1906-1919) utrzymywał z nim żywe kontakty. Corocznie przyjeżdżał do kraju; szczególnie często zatrzymywał się na dłuższe pobyty w Szymbarku (od 1892). Odwiedzał także Przemyśl, Zakopane, Szczawno, Bronisze. Malował przede wszystkim pejzaże – z okolic Monachium, z Włoch, z Galicji (Szymbark, Zakopane). Rzadziej malował portrety i sceny rodzajowe (Powrót z jarmarku, Młoda kucharka). Chyba tylko incydentalnie sięgał też do tematów mitologicznych; w 1893 pokazał na wystawie we Lwowie obraz pt. Nimfa. Wystawiał w w Krakowie (1892-1902 w TPSP), we Lwowie (od 1892 w TPSP), w Warszawie (od 1895 w TZSP; 1905 w Salonie Krywulta), w Poznaniu (1916, 1926), w Lublinie (1925) i Łodzi (1925; wystawa indywidualna). W latach 1906-1926 był członkiem TZSP w Warszawie; w 1914 miał tam wystawę indywidualną. Wystawiał także w Wiedniu i w Monachium. Obrazy artysty trafiły do polskich zbiorów muzealnych, przy czym największy ich zespół znajduje się w Muzeum Regionalnym w Gorlicach. Ponadto jego prace znajdują się w Muzeach Narodowych w Warszawie i Szczecinie, w Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem oraz w Galerii Obrazów we Lwowie.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2008-12-07 | 88 | 12 000 zł | - | N/A PLN USD |