[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
POSTACIE, 1952
Nr:
12694
Technika:
monotypia, papier
Wymiary:
41.6 cm x 29.2 cm
Cena wywoławcza:
12 000 zł
Cena uzyskana:
36 000 zł
IInformacje o dziele:
41,6 x 29,2 cm (w świetle passe-partout)na odwrocie napis p.g.: Maria Jarema | 1952 | Postacie-monotypia | 42 x 29,5 | Nr. kat. 181
p.d. dedykacja dłg.: Kochanemu | Cześkowi Listwańcowi [?] (Nr. 82506) P [rys. naszywki obozowej - litera w trójkącie] | na pamiątkę pobytu | konc. ob. Gross-Rosen | i Oranienburg (Heinkel) | ściskając Go serdecznie | Kornel Filipowicz (Nr. 82693 P [rys. jw.]) | Kraków, 15. I. 63
Praca wzmiankowana w katalogach oeuvre artystki:
- Maria Jarema. Katalog wystawy, Pałac Sztuki, Galeria Krzysztofory, Kraków XI 1962, s. 43, kat. nlb. (prawa szpalta, 2. poz. od dołu).
- Barbara Ilkosz, Maria Jarema 1908-1958, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Wrocław 1998, s. 201, kat. 410.
Maria Jarema:
Maria Jarema studiowała rzeźbę pod kierunkiem Xawerego Dunikowskiego w ASP w Krakowie w latach 1929-1935. W czasie studiów wstąpiła do "Grupy Krakowskiej" tzw. pierwszej (1933-1937). Za lewicowe poglądy i działalność polityczną była wraz z innymi członkami grupy represjonowana przez władze, m. in. czasowo pozbawiono ją członkostwa w Związku Plastyków. W latach 30. współpracowała jako aktorka i scenograf w teatrem "Cricot" swego brata Józefa Jaremy i teatrem kukiełkowym Adama Polewki. W 1937 wyjechała do Paryża na Wystawę Światową i przebywała tam przez 4 miesiące. W czasie II wojny była szatniarką w kawiarni Domu Plastyków, nastepnie pracowała w warsztacie lalek artystycznych Rady Głównej Opiekuńczej w Krakowie. Po wojnie związała się z Grupą Młodych Plastyków, skupioną wokół Tadeusza Kantora, która w 1957 ukonstytuowała się jako nowa (druga) "Grupa Krakowska". W okresie socrealizmu nie brała udziału w oficjalnym życiu artystycznym. Współpracowała jako scenograf z teatrem "Cricot 2" Kantora (1956-1957). W 1957 została laureatką Nagrody m. Krakowa, w 1958 otrzymała nagrodę Towarzystwa Przyjaźni Włosko-Polskiej im. Francesco Nullo na XXIX Biennale w Wenecji. Zajmowała się początkowo rzeźbą, po wojnie głównie malarstwem, często łączonym z grafiką (tempera z monotypią). Jej abstrakcyjne kompozycje, eksplorujące problem ruchu i przestrzeni, układają się w cykle ("Postaci", "Wyrazy", "Chwyty", "Penetracje", "Rytmy" i in.). Prace te należą do najważniejszych dokonań polskiej sztuki lat 50., wyprzedzając podobne poszukiwania sztuki kinetycznej i op-artu na świecie (m. in. Victora Vasarely'ego, którego poznała w 1956 w Paryżu). Artystka zajmowała się też scenografią i grafiką użytkową (plakat, ilustracja książkowa i prasowa) oraz publicystyką.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2009-04-26 | 7 | 12 000 zł | 36 000 zł | N/A PLN USD EUR |