IInformacje o dziele:
p.d.: nalepka Muzeum Narodowego w Warszawie: p55/05
na „plecach“ nalepiony fragment z tygodnika „Kultura“
Praca opisana i reprodukowana w następujących publikacjach:
- Antoni Kroh, Irena Styczyńska, Sądecki rodowód Władysława Hasiora, Sądecka Oficyna Wydawnicza Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ, Nowy Sącz 2001, il. b. s. 44;
- Anna Żakiewicz, Władysław Hasior 1928-1999, Muzeum Narodowe, Warszawa 2005, s. 59, il. b., s. 213, kat. II. 26.
Praca należy do najobszerniejszego i najbogatszego w odmiany wątku twórczości artysty, jaką stanowią assemblages - obiekty, zazwyczaj przestrzenne, komponowane z rozmaitych materiałów i przedmiotów gotowych, które w zestawieniu zyskują nowe, czasem absurdalne znaczenia. Hasior tworzył assemblages w zasadzie od lat studenckich (jako ćwiczenia w pracowni Oskara Hansena). Pierwsze z okresu po studiach pochodzą z lat 1957-58 (Wdowa, Opiekun domowy), ostatnie powstawały w latach 90. Oferowana praca należy do odmiany assemblages przypominających obraz, przeznaczonych do eksponowania na ścianie. Artysta wykonywał wiele tego typu prac jako prezenty czy pamiątki dla znajomych.
...
Władysław Hasior:
Władysław Hasior (Nowy Sącz 1928 - Kraków 1999) studiował na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie w latach 1952-1958. W 1959 przebywał na stypendium w Paryżu, odbywał podróże po Europie. W latach 1957-1968 pracował jako nauczyciel w Szkole Kenara w Zakopanem, a w latach 1970-1971 jako scenograf w Teatrze Polskim we Wrocławiu i pedagog w tamtejszej PWSSP.
Od 1957 tworzył assemblages. W 1960 zaczął odlewać w cemencie formy wydrążone w ziemi, co stało się podstawą niektórych jego późniejszych realizacji plenerowych. W 1965 powstały pierwsze „Sztandary“ i pierwsze projekty szklanego pomnika (nigdy nie zrealizowanego). Od 1969 artysta łączył niektóre swe realizacje pomnikowe z akcjami efemerycznymi („Golgota“, Montevideo 1969, „Słoneczny rydwan“, Sodertalje 1972, „Pochód sztandarów“ i „Płomienne ptaki“, Łąck 1973, „Ogniste ptaki“, Szczecin 1975, „Płomie-nne ptaki“ II wersja, Koszalin 1977, „Płonące sztandary“, Drawsko Pomorskie 1979). Zrealizował pomniki: „Ratownikom górskim“, Zakopane 1959 (wspólnie z uczniami Szkoły Kenara), „Pamięci rozstrzelanych zakładników“, Zakopane-Kuźnice 1964, „grający“ pomnik na przełęczy Snozka k. Czorsztyna 1966, „Tym, co walczyli o polskość i wolność ziem Pomorza“, Koszalin 1978-1980.
Równolegle ze „Sztandarami“ i realizacjami monumentalnymi tworzył kameralne rzeźby. W latach 80. i 90. znaczącym wątkiem twórczości artysty stały się „Portrety“, wykonywane w technice assemblage’u i collage’u. Wystawiał od 1961, w latach 1963-1965 związany był z międzynarodowym ruchem Phases.
Przełomową rolę w upowszechnieniu jego sztuki poza granicami Polski miała indywidualna wystawa w Moderna Museet w Sztokholmie w 1968. Brał udział w Biennale w Sao Paulo w 1965 i 1971, w Biennale w Wenecji w 1970, w Festiwalu w Edynburgu w 1972 i innych prestiżowych przeglądach międzynarodowych. Mieszkał i tworzył w Zakopanem, gdzie od 1985 działa autorska galeria jego prac - dziś oddział Muzeum Tatrzańskiego.
W 2005 roku Muzeum Narodowe w Warszawie zorganizowało wielką, monograficzną wystawę artysty.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2009-04-26 | 8 | 3 000 zł | 10 000 zł | N/A PLN USD EUR |