Agra Art | Aukcje

- 26 kwietnia 2009

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
NAUCZYCIEL, 1965
Nr:
12698
Technika:
assemblage
Wymiary:
32.3 cm x 30 cm
Cena wywoławcza:
3 000 zł
Cena uzyskana:
10 000 zł

IInformacje o dziele:

na odwr. nalepka z napisem oł.: W.Hasior-1965 | XII.11 |„Nauczyciel“
p.d.: nalepka Muzeum Narodowego w Warszawie: p55/05
na „plecach“ nalepiony fragment z tygodnika „Kultura“

Praca opisana i reprodukowana w następujących publikacjach:
- Antoni Kroh, Irena Styczyńska, Sądecki rodowód Władysława Hasiora, Sądecka Oficyna Wydawnicza Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ, Nowy Sącz 2001, il. b. s. 44;
- Anna Żakiewicz, Władysław Hasior 1928-1999, Muzeum Narodowe, Warszawa 2005, s. 59, il. b., s. 213, kat. II. 26.

Praca należy do najobszerniejszego i najbogatszego w odmiany wątku twórczości artysty, jaką stanowią assemblages - obiekty, zazwyczaj przestrzenne, komponowane z rozmaitych materiałów i przedmiotów gotowych, które w zestawieniu zyskują nowe, czasem absurdalne znaczenia. Hasior tworzył assemblages w zasadzie od lat studenckich (jako ćwiczenia w pracowni Oskara Hansena). Pierwsze z okresu po studiach pochodzą z lat 1957-58 (Wdowa, Opiekun domowy), ostatnie powstawały w latach 90. Oferowana praca należy do odmiany assemblages przypominających obraz, przeznaczonych do eksponowania na ścianie. Artysta wykonywał wiele tego typu prac jako prezenty czy pamiątki dla znajomych.
...
więcej

Władysław Hasior:

Władysław Hasior (Nowy Sącz 1928 - Kraków 1999) studiował na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie w latach 1952-1958. W 1959 przebywał na stypendium w Paryżu, odbywał podróże po Europie. W latach 1957-1968 pracował jako nauczyciel w Szkole Kenara w Zakopanem, a w latach 1970-1971 jako scenograf w Teatrze Polskim we Wrocławiu i pedagog w tamtejszej PWSSP. 


Od 1957 tworzył assemblages. W 1960 zaczął odlewać w cemencie formy wydrążone w ziemi, co stało się podstawą niektórych jego późniejszych realizacji plenerowych. W 1965 powstały pierwsze „Sztandary“ i pierwsze projekty szklanego pomnika (nigdy nie zrealizowanego). Od 1969 artysta łączył niektóre swe realizacje pomnikowe z akcjami efemerycznymi („Golgota“, Montevideo 1969, „Słoneczny rydwan“, Sodertalje 1972, „Pochód sztandarów“ i „Płomienne ptaki“, Łąck 1973, „Ogniste ptaki“, Szczecin 1975, „Płomie-nne ptaki“ II wersja, Koszalin 1977, „Płonące sztandary“, Drawsko Pomorskie 1979). Zrealizował pomniki: „Ratownikom górskim“, Zakopane 1959 (wspólnie z uczniami Szkoły Kenara), „Pamięci rozstrzelanych zakładników“, Zakopane-Kuźnice 1964, „grający“ pomnik na przełęczy Snozka k. Czorsztyna 1966, „Tym, co walczyli o polskość i wolność ziem Pomorza“, Koszalin 1978-1980.

Równolegle ze „Sztandarami“ i realizacjami monumentalnymi tworzył kameralne rzeźby. W latach 80. i 90. znaczącym wątkiem twórczości artysty stały się „Portrety“, wykonywane w technice assemblage’u i collage’u. Wystawiał od 1961, w latach 1963-1965 związany był z międzynarodowym ruchem Phases.

Przełomową rolę w upowszechnieniu jego sztuki poza granicami Polski miała indywidualna wystawa w Moderna Museet w Sztokholmie w 1968. Brał udział w Biennale w Sao Paulo w 1965 i 1971, w Biennale w Wenecji w 1970, w Festiwalu w Edynburgu w 1972 i innych prestiżowych przeglądach międzynarodowych. Mieszkał i tworzył w Zakopanem, gdzie od 1985 działa autorska galeria jego prac - dziś oddział Muzeum Tatrzańskiego.

W 2005 roku Muzeum Narodowe w Warszawie zorganizowało wielką, monograficzną wystawę artysty.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2009-04-26 8 3 000 zł 10 000 zł N/A PLN USD EUR