IInformacje o dziele:
ślad sygnatury w p.d. rogu obrazuna odwr. 3 nalepki: - wystawy pośmiertnej Siemiradzkiego w TZSP w Warszawie 1903, - wystawowa TZSP z 1939, - rzymskiej ramiarni oraz fragment okrągłego, zielonego stempla rosyjskiego konsulatu w Rzymie (szczegółowy opis - www.agraart.pl)
estymacja: 40 000 - 50 000
Świetliste studium plenerowe, malowane „dla siebie“ z lekkością i swobodą szkicu. Obraz - jako własność żony artysty, Marii - w 1903 pokazany został na dużej pośmiertnej wystawie malarza w warszawskiej Zachęcie. Potwierdza to zarówno nalepka na obrazie jak i zapis w katalogu wystawy. Według innej nalepki obraz ponownie trafił do Zachęty w związku z wystawą w 1939, tym razem jako własność córki artysty, Wandy Przyjemskiej (nie uwzględniony w katalogu).
Obraz wymieniany w:
- Katalog wystawy obrazów Henryka Siemiradzkiego w Gmachu TZSP w Królestwie Polskiem, Królewska No 17, [także w języku rosyjskim], Warszawa 1903, s. 7, nr kat. 16 bądź 18, 19.
Henryk Siemiradzki:
Henryk Siemiradzki (Pieczeniegi (Biełgorod), koło Charkowa 1843 - Strzałkowo k. Częstochowy 1902) - wybitny malarz-akademik; początkowo uczeń malarza Dymitra Bezperczego w Charkowie, absolwent wydziału przyrodniczego Uniwersytetu w Charkowie – od 1864 kształcił się w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych. Za prace studenckie otrzymał pięć srebrnych i dwa złote medale.
W 1871 jako stypendysta Akademii, wyjechał do Monachium, gdzie przebywał przez rok, studiując samodzielnie i utrzymując kontakty z tamtejszą kolonią artystów polskich.
Od roku 1872 stale mieszkał w Rzymie; początkowo miał pracownię przy via Margutta, a od 1884 we własnym pałacyku przy via Gaetta. Uhonorowany członkostwem europejskich Akademii – św. Łukasza w Rzymie (1880), Akademii w Petersburgu, Berlinie, Sztokholmie, Paryżu, Turynie, wielokrotnie nagradzany medalami na wystawach, odznaczany orderami państwowymi (m.in. francuską Legią Honorową i włoskim orderem Corona d’Italia), cieszył się wielkim uznaniem i sławą.
Z krajem utrzymywał stałe i żywe kontakty - przesyłał obrazy na wystawy, a w roku 1879 podarował miastu Krakowowi sławny swój obraz Świeczniki chrześcijaństwa, dając początek zbiorom Muzeum Narodowego.
Namalował kurtyny do teatrów w Krakowie (1896) i we Lwowie (1900; dar artysty dla miasta).
Tematów do swych obrazów szukał przede wszystkim w starożytności; w historii, życiu i mitach dawnej Grecji czy Rzymu. Ale tworzył także sceny religijne (Wniebowstąpienie), obrazy rodzajowe i portrety. Z mistrzowską techniką malował zarówno monumentalne, teatralnie inscenizowane i tłumnie zaludnione płótna, jak i kompozycje kameralne, osadzone bądź w scenerii antycznej, bądź w realiach współczesnych (Z wiatykiem, Z pociechą i pomocą).
Malował dekoracyjne plafony (Wiosna, Jutrzenka, Światło i ciemność), był autorem zespołu malowideł w cerkwi Chrystusa Zbawiciela w Moskwie 1875-1879).
Z upodobaniem malował pejzaż, traktowany bądź jako tło osadzonych w nim scen, a czasem jako samodzielny krajobraz pogrążony w zapadającym zmierzchu lub też opromieniony słońcem.
Ze szczególną maestrią odtwarzał efekty wywołane światłem przenikającym poprzez gałęzie drzew, które – jak pisał H. Sienkiewicz – rzucają mocny cień, wśród którego drgają złociste plamy, utworzone przez promienie słoneczne wciskające się między liście /.../ Nikt tak nie maluje tego ruchu promieni słonecznych, jak Siemiradzki.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2010-03-21 | 27 | 34 000 zł | 40 000 zł | N/A PLN USD EUR |