IInformacje o dziele:
sygnowany p.d.: T. Axentowicz
Na odwrocie oprawy autorski (?) napis atramentem: T. Axentowicz | Kraków 16 (?) / IV 937. Ponadto owalny stempel: MAGAZYN PRZYBORÓW MALARSKICH | KRAKÓW 16 (?) / IV 937
Kompozycja powtarza, częsty w twórczości Axentowicza, motyw siwowłosego starca i zamyślonej młodziutkiej dziewczyny, który określany bywa tytułem Starość i młodość.
Obraz łączy się z większym zespołem podobnych rodzajowo-symbolicznych prac o treściach związanych z przemijaniem, starością. Wizerunek starca odbierany jest czasem jako utajniony autoportret artysty, towarzysząca mu dziewczyna najczęściej zwykle nosi barwną, krakowską chustę stanowiącą dominujący akcent barwny tych obrazów, rozegranych w szlachetnych, subtelnych gamach kolorystycznych.
Obraz wyróżnia się wyjątkowo dobrym stanem zachowania, nieczęstym w przypadku prac malowanych pastelami.
Teodor Axentowicz:
Teodor Axentowicz (Braszów w Siedmiogrodzie 1859 - Kraków 1938) – malarz, pastelista, litograf – był jednym z najbardziej znanych i cenionych malarzy polskich. Kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium pod kierunkiem Gabriela Hackla, Aleksandra Wagnera, Gyuli Benczúra. Studia uzupełniał w Paryżu, gdzie następnie przebywał przez lat kilkanaście. Brał udział w paryskich Salonach; w 1890 otrzymał członkostwo Société Nationale des Beaux-Arts. W tym czasie wielokrotnie wyjeżdżał również do Londynu. W 1895 powrócił do kraju i zamieszkał na stałe w Krakowie, powołany na profesora tamtejszej Szkoły Sztuk Pięknych (od 1900 Akademii). W uczelni tej nauczał nieprzerwanie do 1934, dwukrotnie pełniąc funkcję rektora (lata 1910-11 oraz 1927-28). Był jednym z członków-założycieli Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, członkiem wiedeńskiej „Secesji” i współpracownikiem jej pisma „Ver Sacrum”. Powodzenie przyniosły mu zwłaszcza idealizowane wizerunki wytwornych dam oraz wdzięczne portrety dziecięce. Malował też obrazy o tematyce rodzajowej; był jednym z pierwszych malarzy Huculszczyzny i Hucułów. Tworzył obrazy historyczne i kompozycje symboliczne związane z upływem czasu, przemijaniem, starością. We wczesnym, monachijskim okresie były to obrazy utrzymane w duchu akademickiego realizmu; na późniejszą twórczość artysty wywarło wpływ angielskie malarstwo XVIII w. oraz dzieła malarzy współczesnych - Boldoniego, Whistlera, Sargenta. Jego obrazy cechuje dekoracyjność, elegancja, świeżość subtelnej gamy kolorów i delikatna secesyjna stylizacja. Początkowo malował olejno i akwarelą, a po 1890 przede wszystkim mistrzowsko opanowaną techniką pastelu. Zajmował się ilustratorstwem i litografią, projektował plakaty wystaw „Sztuki”.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2010-06-13 | 60 | 20 000 zł | 24 000 zł | N/A PLN USD EUR |