IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: A. Wierusz-Kowalski
Na odwr. napis na płótnie: Podpisana Maria Wierusz Kowalska synowa ś.p. Alfreda Wierusz Kowalskiego | stwierdzam, że obraz ten jest autentyczną pracą tego ostatniego i pozosta | wał w spadku w naszej rodzinie. Wystawiany był na pośmiernej wysta | wie dzieł ś.p. Alfreda Wierusza Kowalskiego w Munchen w r. 1917 i reprodukowa= | ny w katalogu tejże wystawy Hugo Helbinga, tablica XII. Nr 16. | Maria Wierusz Kowalska.
Niżej: Nr Repertorium: 3615/1942. Stwierdzam, że znana mi osobiście p. Maria Wierusz Kowalska, zamieszkała w Krakowie ul. Mogilska L. 49 | powyższe oświadczenie wobec mnie własnoręcznie pod | pisała. W Kra[kowie] dnia trzeciego grudnia roku tysiąc dziewięćset | czterdzi[estego] drugiego - (3.XII.1942) - | Emil Stąpar | notariusz. Obok okrągła pieczęć oraz naklejona kartka z ekspertyzą profesora Feliksa Kopery (z dn. 4 XII 1942) poświadczająca autorstwo A. Wierusza-Kowalskiego.
W roku 1903 Wierusz-Kowalski wyjechał do Północnej Afryki, odwiedzając Maroko i Algier. Znalazł tam nowe inspiracje i tematy malarskie. Plonem tej podróży były obrazy o tematyce orientalnej, przedstawiające Beduinów na rumakach czy wielbłądach (Z rozkazem wojennym w...
Alfred Wierusz-Kowalski:
Alfred Wierusz-Kowalski (Suwałki 1849 – Monachium 1915) - jeden z najwybitniejszych polskich malarzy tzw. szkoły monachijskiej był, obok Józefa Brandta i Władysława Czachórskiego, także najpopularniejszym z polskich artystów osiadłych i stale działających w Monachium. Zamieszkał tam w roku 1873, już po studiach w Warszawie i w Dreźnie. Przez rok uczył się jeszcze w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Alexandra Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Uznanie krytyki i publiczności zdobył wcześnie; jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez kolekcjonerów i niemieckich handlarzy. W roku 1890 został honorowym profesorem Akademii monachijskiej. Malował sceny rodzajowe i rodzajowo-historyczne z motywami jeźdźców, rycerzy, myśliwych, koni, wilków i śniegów. Po podróży do Afryki w roku 1903 podejmował też tematy orientalne. W polskich zbiorach muzealnych znalazło się stosunkowo niewiele prac artysty – jego obrazy sprzedawane głównie na rynku niemieckim w większej liczbie trafiały do kolekcji prywatnych, głównie w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Obecne często pojawiają się i na polskim rynku sztuki, zawsze budząc zainteresowanie kolekcjonerów.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2011-10-16 | 24 | 18 000 zł | 28 000 zł | N/A PLN USD EUR |