IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: Juliusz Kossak | 1898
Akwarela oprawiona w tzw. wiedeńskie passe-partout, w bogatej ramie, za szkłem. Na odwrocie oprawy nalepka (druk, atrament) o treści: SALON SZTUKI ST. KULIKOWSKIEGO | Warszawa, Krak. Przedmieście 7. |Autor: Juliusz Kossak | Tytuł: Farys
Czarny mój rumak jak burzliwa chmura,
Gwiazda na czole jego jak jutrzenka błyska,
Na wolę wiatrów puścił strusiej grzywy pióra,
A nóg białych polotem błyskawice ciska.
Pędź latawcze białonogi,
Góry z drogi, lasy z drogi!
.......
Obraz reprodukowany w:
- St. Witkiewicz, Juliusz Kossak, Warszawa 1900, il. na s. 204.
Temat obrazu - przedstawiającego konnego Araba pokonującego w szalonym pędzie pustynię - inspirowany jest wierszem Adama Mickiewicza pt. „Farys, Kasada na cześć Emira Tadż-Ul-Fechra ułożona, Janowi Kozłow na pamiątkę przypisana” (1828; druk Petersburg 1829), który poeta napisał na cześć Wacława Rzewuskigo, Emira Tadż ul-Fehr, legendarnej postaci polskiego romantyzmu.
Kossak malował ten motyw kilkakrotnie w różnych ujęciach i wariantach kompozycyjnych (porównaj m.in.: K. Olszański, Juliusz Kossak, Wrocław 1988, il. 418, 419,...
Juliusz Kossak:
Juliusz Kossak (Wiśnicz 1824 - Kraków 1899) - malarz i ilustrator - był jednym z najpopularniejszych artystów polskich 2. połowy XIX wieku. Naukę rysunku i malarstwa rozpoczął we lwowskiej pracowni Jana Maszkowskiego; później wiele rysował z natury odwiedzając majątki szlacheckie na Ukrainie, Podolu i Wołyniu. W roku 1852 był w Wiedniu, na Węgrzech i w Petersburgu, a następnie zamieszkał na stałe w Warszawie. Lata 1856-1860 spędził w Paryżu, gdzie przyjaźnił się z Horacem Vernetem. Powróciwszy do Warszawy w latach 1862-1868 był kierownikiem artystycznym „Tygodnika Ilustrowanego”. W roku 1869 przeniósł się na stałe do Krakowa, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium, by malować w atelier batalisty Franza Adama. Kossak był przede wszystkim znakomitym akwarelistą; rzadziej posługiwał się techniką olejną. Malował obrazy historyczne i batalistyczne, sceny rodzajowe ilustrujące życie i tradycje dworu szlacheckiego oraz obyczaje polskiego ludu. Ale prawdziwymi bohaterami jego obrazów były konie, których ruch, temperament, charakter i indywidualność potrafił po mistrzowsku przedstawić. Był także autorem wielu ilustracji do czasopism i książek, trafiającym bezbłędnie tak w klimat utworów literackich, jak i w tęsknoty i potrzeby odbiorców - czytelników Pieśni o ziemi naszej Wincentego Pola, Trylogii Henryka Sienkiewicza, Pana Tadeusza i poematów Adama Mickiewicza.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2012-06-03 | 36 | 39 000 zł | 50 000 zł | N/A PLN USD EUR |