IInformacje o dziele:
40,8 x 79,3 cm (w świetle passe-partout)
sygn. l.d.: Juliusz Kossak. 1877
Akwarela, przedstawiająca czterokonny zaprzęg z eleganckim stangretem na koźle powozu, należy do większego zespołu prac, które Kossak malował w Chorostkowie na Podolu dla hrabiego Wilhelma Siemieńskiego-Lewickiego, ordynata chorostkowskiego, właściciela rozległych dóbr na Ukrainie, a także pałacu we Lwowie (przy ul. Piekarskiej). W Chrostkowie hrabia trzymał stadninę koni, które „latem pasły się swobodnie na stuhektarowym stepie, nigdy nie oranym, na którym niejednokrotnie znajdowano ślady dawnych obozowisk tatarskich“. W latach 70. XIX w. Kossak, kilkakrotnie gościł w Chorostkowie malując portrety rodziny właściciela, konie z jego wspaniałego stada oraz oryginalne powozy i zaprzęgi. Obrazy artysty przez lata zdobiły wnętrza pałacu. Część z nich przepadła podczas grabieży w czasie pierwszej wojny światowej, część jednak zdołano ocalić. Niektóre reprodukuje Kazimierz Olszański w swoich opracowaniach dotyczących twórczości artysty. Są wśród nich akwarele: Portret konny Wilhelma Siemieńskiego-Lewickiego (1879), Dwa konie i jeździec, Wilhelmowa Siemieńska z córką Melanią (1877) i Zaprzęg czterokonny (1878), powożony przez samego hrabiego Siemieńskiego-Lewickiego (porównaj ilustracje w: Juliusz Kossak, wyd. I, 1988, odpowiednio: nr...
Juliusz Kossak:
Juliusz Kossak (Wiśnicz 1824 - Kraków 1899) - malarz i ilustrator - był jednym z najpopularniejszych artystów polskich 2. połowy XIX wieku. Naukę rysunku i malarstwa rozpoczął we lwowskiej pracowni Jana Maszkowskiego; później wiele rysował z natury odwiedzając majątki szlacheckie na Ukrainie, Podolu i Wołyniu. W roku 1852 był w Wiedniu, na Węgrzech i w Petersburgu, a następnie zamieszkał na stałe w Warszawie. Lata 1856-1860 spędził w Paryżu, gdzie przyjaźnił się z Horacem Vernetem. Powróciwszy do Warszawy w latach 1862-1868 był kierownikiem artystycznym „Tygodnika Ilustrowanego”. W roku 1869 przeniósł się na stałe do Krakowa, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium, by malować w atelier batalisty Franza Adama. Kossak był przede wszystkim znakomitym akwarelistą; rzadziej posługiwał się techniką olejną. Malował obrazy historyczne i batalistyczne, sceny rodzajowe ilustrujące życie i tradycje dworu szlacheckiego oraz obyczaje polskiego ludu. Ale prawdziwymi bohaterami jego obrazów były konie, których ruch, temperament, charakter i indywidualność potrafił po mistrzowsku przedstawić. Był także autorem wielu ilustracji do czasopism i książek, trafiającym bezbłędnie tak w klimat utworów literackich, jak i w tęsknoty i potrzeby odbiorców - czytelników Pieśni o ziemi naszej Wincentego Pola, Trylogii Henryka Sienkiewicza, Pana Tadeusza i poematów Adama Mickiewicza.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2012-06-03 | 37 | 60 000 zł | 70 000 zł | N/A PLN USD EUR |