IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: JKossak | 1878 [inicjały wiązane]
Akwarela - przedstawiająca czterokonny zaprzęg z kapitalnie scharakteryzowanymi pasażerami powozu - należy do większego zespołu prac Kossaka malowanych w Chorostkowie na Podolu, majątku hrabiego Wilhelma Siemieńskiego-Lewickiego (1827-1901), ordynata chorostkowskiego, właściciela rozległych dóbr na Ukrainie, a także pałacu we Lwowie (przy ul. Piekarskiej). W Chorostkowie trzymał hrabia stadninę koni, które „latem pasły się swobodnie na stuhektarowym stepie, nigdy nie oranym“. Kossak, goszcząc w Chorostkowie, malował portrety rodziny właściciela, malował konie z jego wspaniałego stada oraz oryginalne powozy i zaprzęgi.
Obrazy artysty przez lata zdobiły wnętrza pałacu. Część z nich rozgrabiono w czasie pierwszej wojny światowej, część jednak udało się uratować. Niektóre reprodukuje Kazimierz Olszański w swoich opracowaniach dotyczących twórczości artysty. Są wśród nich akwarele, m.in.: Portret konny Wilhelma Siemieńskiego-Lewickiego, Dwa konie i jeździec, Wilhelmowa Siemieńska z córką Melanią i - oczywiście - także prezentowany Zaprzęg czterokonny, powożony przez samego hrabiego Siemieńskiego-Lewickiego (porównaj ilustracje w: Juliusz Kossak, wyd. I, 1988, nr 347, 454 do 458).
Obraz opisany i reprodukowany w:
-...
Juliusz Kossak:
Juliusz Kossak (Wiśnicz 1824 - Kraków 1899) - malarz i ilustrator - był jednym z najpopularniejszych artystów polskich 2. połowy XIX wieku. Naukę rysunku i malarstwa rozpoczął we lwowskiej pracowni Jana Maszkowskiego; później wiele rysował z natury odwiedzając majątki szlacheckie na Ukrainie, Podolu i Wołyniu. W roku 1852 był w Wiedniu, na Węgrzech i w Petersburgu, a następnie zamieszkał na stałe w Warszawie. Lata 1856-1860 spędził w Paryżu, gdzie przyjaźnił się z Horacem Vernetem. Powróciwszy do Warszawy w latach 1862-1868 był kierownikiem artystycznym „Tygodnika Ilustrowanego”. W roku 1869 przeniósł się na stałe do Krakowa, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium, by malować w atelier batalisty Franza Adama. Kossak był przede wszystkim znakomitym akwarelistą; rzadziej posługiwał się techniką olejną. Malował obrazy historyczne i batalistyczne, sceny rodzajowe ilustrujące życie i tradycje dworu szlacheckiego oraz obyczaje polskiego ludu. Ale prawdziwymi bohaterami jego obrazów były konie, których ruch, temperament, charakter i indywidualność potrafił po mistrzowsku przedstawić. Był także autorem wielu ilustracji do czasopism i książek, trafiającym bezbłędnie tak w klimat utworów literackich, jak i w tęsknoty i potrzeby odbiorców - czytelników Pieśni o ziemi naszej Wincentego Pola, Trylogii Henryka Sienkiewicza, Pana Tadeusza i poematów Adama Mickiewicza.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2008-10-19 | 8 | 65 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |
2013-06-09 | 8 | 65 000 zł | 75 000 zł | N/A PLN USD EUR |