Agra Art | Aukcje

- 9 czerwca 2013

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
HUCUŁKA Z KOSZEM
Nr:
17934
Technika:
olej, tektura
Wymiary:
32 cm x 24 cm
Cena wywoławcza:
16 000 zł
Cena uzyskana:
35 000 zł

IInformacje o dziele:

sygn. p.d.: T. Axentowicz

Na odwrocie stempel: R. ALEKSANDROWICZ | SKŁAD PAPIERU | KRAKÓW, BASZTOWA 12.

 

Teodor Axentowicz był jednym z pierwszych polskich artystów malujących, tak później popularne, obrazy z Huculszczyzny. Po tematy huculskie sięgał przez wszystkie lata swej twórczości, powtarzając je w różnych wariantach i układach kompozycyjnych, malowanych olejno, akwarelą bądź pastelami. Jednym z takich ulubionych motywów były przedstawienia młodych huculskich dziewcząt, malowanych najczęściej na tle śnieżnego, zimowego krajobrazu. Podobną kompozycję przedstawiającą Hucułkę z koszem opracował artysta także w technice pastelu. 

Teodor Axentowicz:

Teodor Axentowicz (Braszów w Siedmiogrodzie 1859 - Kraków 1938) – malarz, pastelista, litograf – był jednym z najbardziej znanych i cenionych malarzy polskich. Kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium pod kierunkiem Gabriela Hackla, Aleksandra Wagnera, Gyuli Benczúra. Studia uzupełniał w Paryżu, gdzie następnie przebywał przez lat kilkanaście. Brał udział w paryskich Salonach; w 1890 otrzymał członkostwo Société Nationale des Beaux-Arts. W tym czasie wielokrotnie wyjeżdżał również do Londynu. W 1895 powrócił do kraju i zamieszkał na stałe w Krakowie, powołany na profesora tamtejszej Szkoły Sztuk Pięknych (od 1900 Akademii). W uczelni tej nauczał nieprzerwanie do 1934, dwukrotnie pełniąc funkcję rektora (lata 1910-11 oraz 1927-28). Był jednym z członków-założycieli Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, członkiem wiedeńskiej „Secesji” i współpracownikiem jej pisma „Ver Sacrum”. Powodzenie przyniosły mu zwłaszcza idealizowane wizerunki wytwornych dam oraz wdzięczne portrety dziecięce. Malował też obrazy o tematyce rodzajowej; był jednym z pierwszych malarzy Huculszczyzny i Hucułów. Tworzył obrazy historyczne i kompozycje symboliczne związane z upływem czasu, przemijaniem, starością. We wczesnym, monachijskim okresie były to obrazy utrzymane w duchu akademickiego realizmu; na późniejszą twórczość artysty wywarło wpływ angielskie malarstwo XVIII w. oraz dzieła malarzy współczesnych - Boldoniego, Whistlera, Sargenta. Jego obrazy cechuje dekoracyjność, elegancja, świeżość subtelnej gamy kolorów i delikatna secesyjna stylizacja. Początkowo malował olejno i akwarelą, a po 1890 przede wszystkim mistrzowsko opanowaną techniką pastelu. Zajmował się ilustratorstwem i litografią, projektował plakaty wystaw „Sztuki”.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2013-06-09 19 16 000 zł 35 000 zł N/A PLN USD EUR