IInformacje o dziele:
Według tradycji rodzinnej obraz był darem malarza dla jego ukochanego brata Adama Chełmońskiego (1861-1924), lekarza, ordynatora warszawskiego Szpitala Dzieciątka Jezus. Później był własnością jego córki Marii, zamężnej za Pawłem Heinzelmanem i w tej rodzinie pozostawał przez lata.
W roku 2003 pojawił się w handlu antykwarycznym w Warszawie, oferowany na aukcji D.A. Ostoya, gdzie następnie został zakupiony do kolekcji prywatnej.
„Ten wyrafinowany w swej prostocie krajobraz – będący wybitnym dziełem sztuki – pochodzi z ostatniego, najbardziej dojrzałego okresu twórczości Chełmońskiego. Mimo braku ustaleń dotyczących identyfikacji miejsca, domniemywać można, że inspiracją był tu albo widok z brzegu stawu w posiadłości brata malarza Adama, na Starem, nieopodal Kuklówki, albo też jest to jakieś rozlewisko na Pińszczyźnie gdzie malarz spędzał letnie wakacje u zaprzyjaźnionej rodziny Skirmuntów. Trzecia możliwość – to brzegi jeziora Świteź, które Chełmoński oglądał latem roku 1907, gdy zwiedzał „nowogródzkie strony”.
Według opracowania Tadeusza Matuszczaka
Józef Chełmoński:
Józef Chełmoński (Boczki k. Łowicza 1849 - Kuklówka k. Grodziska Mazowieckiego 1914) był jednym z najbardziej znanych przedstawicieli polskiego malarstwa realistycznego, twórcą rozległych pejzaży z Ukrainy i Podola, rozpędzonych zaprzęgów końskich - znanych Trojek i Czwórek - oraz wiejskich scen rodzajowych i nastrojowych pejzaży mazowieckich. Artysta - w latach 1867-1871 - kształcił się u Wojciecha Gersona w warszawskiej Klasie Rysunkowej. W latach 1871-1874 przebywał w Monachium, gdzie krótko uczył się w Akademii u Hermanna Anschütza i Alexandra Strähubera, i gdzie znaczny wpływ na jego twórczość wywarło zetknięcie się z polskimi „monachijczykami”, głównie Józefem Brandtem i Maksymilianem Gierymskim. Kolejne dwanaście lat spędził w Paryżu. Pobyt tam przyniósł mu sławę i uznanie – wystawiał na oficjalnych Salonach paryskich, a wiele jego prac znalazło nabywców wśród europejskich i amerykańskich kolekcjonerów. Do kraju wrócił w roku 1887, przez dwa lata mieszkał w Warszawie, a następnie osiadł na stałe w majątku Kuklówka na Mazowszu. Malowane wówczas obrazy to przede wszystkim nastrojowe pejzaże często z motywami ptaków czy zwierząt, w których artysta dawał wyraz swego emocjonalnego i pełnego zachwytu stosunku do natury. Obok twórczości malarskiej Chełmoński zajmował się także grafiką i ilustratorstwem – w latach 1884-1892 współpracował, np. z paryskim „Le Monde Illustré”.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2005-11-06 | 26 | 55 000 zł | - | N/A PLN USD |
2014-10-12 | 26 | 55 000 zł | 55 000 zł | N/A PLN USD EUR |