IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: F. Streitt | München. 877.
Prezentowana Pociecha matuni to wersja wcześniejszej kompozycji, którą w roku 1874 Streitt pokazał na wystawie w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, a w 1876 w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Obraz ten został opisany i reprodukowany w piśmie „Kłosy“ (1874; nr 472 z dnia 4 (10) lipca, il. na s. 33 (tytułowej); tekst na s. 43). Ówczesny recenzent podkreślał umiejętności artysty w odtworzeniu matczynej czułości i radości dziecka. Uznanie z jakim spotkał się obraz, spowodowało, że Streitt po kilku latach powtórzył tę kompozycję, wzbogacając ją o szczegółowiej opracowane tło.
Franciszek Streitt:
Franciszek Streitt (Brody 1839 - Monachium 1890) w latach 1856-1866 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, a następnie w Akademii wiedeńskiej u Eduarda Engertha. W roku 1871 osiadł na stałe w Monachium, dzieląc pracownię z przyjacielem, malarzem Antonim Kozakiewiczem. Z Monachium wyjeżdżał do Krakowa i na Węgry. We wcześniejszym okresie - jak przystało na ucznia Matejki - malował kompozycje historyczne, ale o zabarwieniu rodzajowym (Pożegnanie syna wyruszającego na wyprawę wiedeńską). Później, już w Monachium malował portrety i pejzaże oraz - przede wszystkim - rodzajowe sceny z małych polskich miasteczek czy wsi - jarmarki, wędrownych muzykantów, obozowiska Cyganów. Chętnie malował też nieco sentymentalne scenki z dziecięcymi bohaterami. W jego pracach dużą rolę odgrywała anegdota, dopowiedziana jeszcze opisowym, literackim tytułem; Zakazany owoc, Pociecha matuli, Bez jutra czy Ostatnia krówka. Obrazy artysty „pokazujące z największa wiernością życie ludu polskiego /../, znalazły jak najżywsze uznanie” i cieszyły się znacznym powodzeniem, a wiele z nich trafiało na angielski bądź amerykański rynek sztuki.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2014-12-14 | 24 | 45 000 zł | 45 000 zł | N/A PLN USD EUR |