Agra Art | Aukcje

- 20 marca 2016

Zofia Stryjeńska, POJENIE CIELAKA, 1949/1950
  • obraz w ramie


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
POJENIE CIELAKA, 1949/1950
Nr:
21692
Technika:
tempera, płótno
Wymiary:
123 cm x 155 cm
Cena wywoławcza:
40 000 zł
Cena uzyskana:
132 000 zł

IInformacje o dziele:

sygn. l.d.: Z. S.

Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 135x167 cm

 

Pojenie cielaka jest największym znanym obrazem Stryjeńskiej powstałym już po wojnie, na emigracji. Według opinii Światosława Lenartowicza, znawcy twórczości artystki, „wyróżnia się on na tle większości malowanych w tym czasie kompozycji“. Malarka nawiązała tu do swej wcześniejszej pracy, znanej z przedwojennej kartki pocztowej wydawnictwa Galeria Polska.

Pojenie cielaka Stryjeńska malowała zapewne na przełomie 1949 i 1950 roku na specjalne zamówienie Jana Kiepury i jego żony Marty Eggerth do ich paryskiego mieszkania. W liście z 21 czerwca 1950 roku sławny śpiewak pisał do malarki: „Droga Pani, jesteśmy zachwyceni obrazem Pani. Chcielibyśmy mieć drugi tych samych rozmiarów przedstawiający żniwa w Polsce, w pełnym słońcu...“

Dalsze losy obrazu nie są znane. Ostatnio znajdował się w prywatnej kolekcji w Genewie.

 

Obraz opisany, wzmiankowany, reprodukowany, m.in. w:

- S. Lenartowicz, O obrazie „Pojenie cielaka“ i Janie Kiepurze [w:] Zofia Stryjeńska 1891-1976....

więcej

Zofia Stryjeńska:

Zofia Stryjeńska, z domu Lubańska (Kraków 1891 - Genewa 1976) - malarka, ilustratorka, scenograf - była jedną z barwniejszych postaci polskiego środowiska artystycznego w dwudziestoleciu międzywojennym. Po krótkim okresie nauki u Leonarda Stroynowskiego i w krakowskiej szkole Marii Niedzielskiej wyjechała do Monachium, gdzie w latach 1911-1912 w męskim przebraniu studiowała w Akademii Sztuk Pięknych (kobiet wówczas na studia nie przyjmowano). Debiutowała w krakowskim TPSP w roku 1912 cyklem kartonów Polskich bajd inspirowanych opowieściami ludowymi. W 1916 wyszła za mąż za Karola Stryjeńskiego. Do 1919 mieszkała w Krakowie, później w Paryżu, Krakowie, Zakopanem i Warszawie. W roku 1925 odniosła międzynarodowy sukces na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu, otrzymując Gran Prix w czterech działach (malarstwo, plakat, tkanina,  ilustracja) oraz Diplom d’Honneur za projekty zabawek. Zajmowała się dekoracyjnym malarstwem architektonicznym, polichromią, ilustratorstwem, scenografią (m.in. Harnasie Karola Szymanowskiego; 1938), wzornictwem przemysłowym (projekty kilimów, zabawek). Stworzyła własny specyficzny styl w dekoracyjnie stylizowanych, barwnych, pełnych dynamiki i temperamentu obrazach; temperach, akwarelach i gwaszach. W ich tematyce odwoływała się do legend, wierzeń, historii i obyczajowości ludowej. Wydała kilka tek graficznych (Bożki słowiańskie, 1917 i 1922) i albumów reprodukcji (Tańce polskie, 1927; Pascha, 1929; Piastowie, 1929; Gusła Słowian / Magie Slave, 1934). Jej prace popularyzowane były także przez liczne barwne pocztówki.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2016-03-20 21 40 000 zł 132 000 zł N/A PLN USD EUR