IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: Z. S.
Przybliżone wymiary obrazu w ramie: 135x167 cm
Pojenie cielaka jest największym znanym obrazem Stryjeńskiej powstałym już po wojnie, na emigracji. Według opinii Światosława Lenartowicza, znawcy twórczości artystki, „wyróżnia się on na tle większości malowanych w tym czasie kompozycji“. Malarka nawiązała tu do swej wcześniejszej pracy, znanej z przedwojennej kartki pocztowej wydawnictwa Galeria Polska.
Pojenie cielaka Stryjeńska malowała zapewne na przełomie 1949 i 1950 roku na specjalne zamówienie Jana Kiepury i jego żony Marty Eggerth do ich paryskiego mieszkania. W liście z 21 czerwca 1950 roku sławny śpiewak pisał do malarki: „Droga Pani, jesteśmy zachwyceni obrazem Pani. Chcielibyśmy mieć drugi tych samych rozmiarów przedstawiający żniwa w Polsce, w pełnym słońcu...“
Dalsze losy obrazu nie są znane. Ostatnio znajdował się w prywatnej kolekcji w Genewie.
Obraz opisany, wzmiankowany, reprodukowany, m.in. w:
- S. Lenartowicz, O obrazie „Pojenie cielaka“ i Janie Kiepurze [w:] Zofia Stryjeńska 1891-1976....
Zofia Stryjeńska:
Zofia Stryjeńska, z domu Lubańska (Kraków 1891 - Genewa 1976) - malarka, ilustratorka, scenograf - była jedną z barwniejszych postaci polskiego środowiska artystycznego w dwudziestoleciu międzywojennym. Po krótkim okresie nauki u Leonarda Stroynowskiego i w krakowskiej szkole Marii Niedzielskiej wyjechała do Monachium, gdzie w latach 1911-1912 w męskim przebraniu studiowała w Akademii Sztuk Pięknych (kobiet wówczas na studia nie przyjmowano). Debiutowała w krakowskim TPSP w roku 1912 cyklem kartonów Polskich bajd inspirowanych opowieściami ludowymi. W 1916 wyszła za mąż za Karola Stryjeńskiego. Do 1919 mieszkała w Krakowie, później w Paryżu, Krakowie, Zakopanem i Warszawie. W roku 1925 odniosła międzynarodowy sukces na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu, otrzymując Gran Prix w czterech działach (malarstwo, plakat, tkanina, ilustracja) oraz Diplom d’Honneur za projekty zabawek. Zajmowała się dekoracyjnym malarstwem architektonicznym, polichromią, ilustratorstwem, scenografią (m.in. Harnasie Karola Szymanowskiego; 1938), wzornictwem przemysłowym (projekty kilimów, zabawek). Stworzyła własny specyficzny styl w dekoracyjnie stylizowanych, barwnych, pełnych dynamiki i temperamentu obrazach; temperach, akwarelach i gwaszach. W ich tematyce odwoływała się do legend, wierzeń, historii i obyczajowości ludowej. Wydała kilka tek graficznych (Bożki słowiańskie, 1917 i 1922) i albumów reprodukcji (Tańce polskie, 1927; Pascha, 1929; Piastowie, 1929; Gusła Słowian / Magie Slave, 1934). Jej prace popularyzowane były także przez liczne barwne pocztówki.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2016-03-20 | 21 | 40 000 zł | 132 000 zł | N/A PLN USD EUR |