IInformacje o dziele:
Sygn. l.d.: A. Wierusz-Kowalski
„Najsłynniejsze były sceny z wilkami. Wierusz-Kowalski wystudiował wilka jak mało kto, [obrazy te] należą do najsilniejszych rzeczy artysty“.
„Studiując wilki” – jak pisał w cytowanym ustępie Eligiusz Niewiadomski – Wierusz-Kowalski malował je i z natury, i z modeli. W swoim majątku w Mikorzynie trzymał sześć żywych zwierząt, w tym dwa, które otrzymał od niemieckiego cesarza Wilhelma. W pracowni monachijskiej miał dwa wilki wypchane; stojącego i spiętego w skoku.
We wcześniejszych obrazach, wilki to przede wszystkim dzikie, śmiertelnie zagrażające człowiekowi bestie (liczne Napady). Później artysta rozwinął też wątek samotnego wilka na tle śnieżnego pustkowia w mroźną noc zimową i namalował wiele wariantów tego motywu (np. Samotnik, Rabuś, Na placówce, W lutym na Litwie). Według przekazów, jeden z takich obrazów, zakupiono do zbiorów Nowej Pinakoteki w Monachium.
Prezentowany tu obraz - z wilkiem i uśpioną wioską - powtarza jedną z najbardziej znanych kompozycji tego rodzaju. Jak zawsze w obrazach Wierusza-Kowalskiego uwagę zwraca mistrzowsko przedstawiony śnieg, który mieni się odcieniami różu, błękitnawej zieleni i błękitu.
Porównaj:
- E. Niewiadomski, Malarstwo polskie XIX i XX wieku, Warszawa 1926, s.182;
- E. Ptaszyńska,...
Alfred Wierusz-Kowalski:
Alfred Wierusz-Kowalski (Suwałki 1849 – Monachium 1915) - jeden z najwybitniejszych polskich malarzy tzw. szkoły monachijskiej był, obok Józefa Brandta i Władysława Czachórskiego, także najpopularniejszym z polskich artystów osiadłych i stale działających w Monachium. Zamieszkał tam w roku 1873, już po studiach w Warszawie i w Dreźnie. Przez rok uczył się jeszcze w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Alexandra Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Uznanie krytyki i publiczności zdobył wcześnie; jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez kolekcjonerów i niemieckich handlarzy. W roku 1890 został honorowym profesorem Akademii monachijskiej. Malował sceny rodzajowe i rodzajowo-historyczne z motywami jeźdźców, rycerzy, myśliwych, koni, wilków i śniegów. Po podróży do Afryki w roku 1903 podejmował też tematy orientalne. W polskich zbiorach muzealnych znalazło się stosunkowo niewiele prac artysty – jego obrazy sprzedawane głównie na rynku niemieckim w większej liczbie trafiały do kolekcji prywatnych, głównie w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Obecne często pojawiają się i na polskim rynku sztuki, zawsze budząc zainteresowanie kolekcjonerów.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2016-10-16 | 40 | 90 000 zł | 305 000 zł | N/A PLN USD |