IInformacje o dziele:
Teka graficzna: PIASTOWIE, 1929
Przedmowa Jerzy Warchałowski
Wydawnictwo Jakuba Mortkowicza, Warszawa [1929] / Copyright by J. Mortkowicz, Warsaw [1929]
Drukarnia W. L. Anczyca i Spółki w Krakowie
Teka kartonowa zawiera wkładkę z tekstem przedmowy i 22 wielobarwne plansze (40,5 x 26,5 cm); druk, papier kredowy, portrety w passe-partout z tłoczonym imieniem piastowskiego władcy i znakiem wydawcy (kłos i monogram JM).
Całość w innej ozdobnej tece; oprawnej w płótno z tłoczonym i złoconym napisem: ZOFIA STRYJEŃSKA PIASTOWIE; niżej stylizowany monogram wydawcy JM.
Plansze w układzie chronologicznym:
Piast, Ziemowit, Leszek, Ziemomysł, Mieszko Pierwszy, Bolesław Chrobry, Mieczysław Drugi, Kazimierz Odnowiciel, Bolesław Śmiały, Władysław Herman, Bolesław Krzywousty, Władysław Drugi, Bolesław Kędzierzawy, Mieczysław Stary, Kazimierz Sprawiedliwy, Leszek Biały, Władysław Laskonogi, Bolesław Wstydliwy, Leszek Czarny, Przemysław, Władysław Łokietek, Kazimierz Wielki.
Teka opisana, m.in. w:
- Zofia Stryjeńska...
Zofia Stryjeńska:
Zofia Stryjeńska, z domu Lubańska (Kraków 1891 - Genewa 1976) - malarka, ilustratorka, scenograf - była jedną z barwniejszych postaci polskiego środowiska artystycznego w dwudziestoleciu międzywojennym. Po krótkim okresie nauki u Leonarda Stroynowskiego i w krakowskiej szkole Marii Niedzielskiej wyjechała do Monachium, gdzie w latach 1911-1912 w męskim przebraniu studiowała w Akademii Sztuk Pięknych (kobiet wówczas na studia nie przyjmowano). Debiutowała w krakowskim TPSP w roku 1912 cyklem kartonów Polskich bajd inspirowanych opowieściami ludowymi. W 1916 wyszła za mąż za Karola Stryjeńskiego. Do 1919 mieszkała w Krakowie, później w Paryżu, Krakowie, Zakopanem i Warszawie. W roku 1925 odniosła międzynarodowy sukces na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu, otrzymując Gran Prix w czterech działach (malarstwo, plakat, tkanina, ilustracja) oraz Diplom d’Honneur za projekty zabawek. Zajmowała się dekoracyjnym malarstwem architektonicznym, polichromią, ilustratorstwem, scenografią (m.in. Harnasie Karola Szymanowskiego; 1938), wzornictwem przemysłowym (projekty kilimów, zabawek). Stworzyła własny specyficzny styl w dekoracyjnie stylizowanych, barwnych, pełnych dynamiki i temperamentu obrazach; temperach, akwarelach i gwaszach. W ich tematyce odwoływała się do legend, wierzeń, historii i obyczajowości ludowej. Wydała kilka tek graficznych (Bożki słowiańskie, 1917 i 1922) i albumów reprodukcji (Tańce polskie, 1927; Pascha, 1929; Piastowie, 1929; Gusła Słowian / Magie Slave, 1934). Jej prace popularyzowane były także przez liczne barwne pocztówki.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2016-10-16 | 66 | 4 000 zł | 6 000 zł | N/A PLN USD |