Agra Art | Aukcje

- 11 grudnia 2016

Edward Krasiński , CIERHAN, POŁOWA LAT 50. XX W.
  • obraz w ramie


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
CIERHAN, POŁOWA LAT 50. XX W.
Nr:
22694
Technika:
gwasz, tusz pędzel, ołówek, karton
Wymiary:
69 cm x 93 cm
Cena wywoławcza:
25 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

wymiary w świetle passe-partout

Pochodzenie: kolekcja Hanny i Gabriela Rechowiczów.

W załączeniu potwierdzenie autorstwa wydane przez Hannę Rechowicz (więcej - kat. 92).

 

W połowie lat 50. XX w. w Polsce działał zespół pieśni i tańca Romów „Cierhan“ (obok drugiego, bardziej znanego - „Roma“). Prezentowana praca jest prawdopodobnie projektem plakatu dla tego zespołu. Wskazuje na to mocno wyeksponowany napis, a także cechy etniczne sportretowanej dziewczyny.

 

W książce Mozaika. Śladami Rechowiczów (Warszawa 2011) Max Cegielski pisze:

Zachowany szkic widać zaraz po wejściu do pracowni Rechowiczów na Starym Mieście, gdzie za każdym razem wita mnie kobieca twarz z charakterystycznymi wielkimi oczami. Podobne są buzie lalek zrobione przez Edka dla córek Rechowiczów, trochę niepokojące z dużymi wyłupiastymi oczami, podobne do tych surrealistycznych obrazów współlokatora.

 

Tamże wspomnienie Hanny Rechowicz:

 

...ogród był rodzinnym,...

więcej

Edward Krasiński :

Edward Krasiński - malarz i twórca aranżacji przestrzennych w typie environment. Naukę rozpoczął w roku 1940 w Kunstgewerbeschule w Krakowie, pod kierunkiem wybitnych profesorów Wojciecha Weissa, Józefa Mehoffera a jego kolegami byli m.in. Tadeusz Brzozowski i Jerzy Nowosielski. W latach 1945-50 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Jarockiego i Eibischa. Jego wczesne, nieliczne zachowane prace są surrealistycznymi kompozycjami malowanymi cienką kreską. Na początku lat 60-tych przeniósł się do Warszawy i ożenił z Hanną Ptaszkowską, krytykiem sztuki. Związał się z Galerią Krzywego Koła, w której wystawach brał udział. Tworzył wówczas obrazy przestrzenne, które miały charakter konstrukcji złożonej z deszczułek o szarej powierzchni, malowanej „informel”. Jednak tematem wiodącym w jego twórczości jest linia interpretowana w najróżniejszy sposób. W połowie lat 60-tych nawiązał aktywną współpracę z Galerią Foksal brał również udział w happeningach Kantora. Uczestniczył też w plenerach, a w czasie Panoramicznego Happeningu Morskiego Tadeusza Kantora w Osiekach (1967) zasłynął jako niezastąpiony dyrygent falami morskimi. Od roku 1969 pojawiła się niebieska linia (scotch blue), którą artysta naznaczał obrazy i przestrzeń wokół nich a także napotkane po drodze przedmioty i sprzęty. To artystyczne działanie było znakiem jego obecności i wyznaczało własny, duchowy obszar. Błękitny pasek miał szerokość 19 mm i był naklejany horyzontalnie przez artystę na wysokości 130 cm. Jego obrazy – konstrukcje zatytułowane „Interwencje” przedstawiają perspektywicznie ujęte bryły geometryczne naznaczone błękitną linią. Od roku 1970 dzielił pracownię z Henrykiem Stażewskim, z którym łączyła go przyjaźń. Miał wiele wystaw indywidualnych, brał udział w wystawach zbiorowych. Wszystkie działania twórcze Krasińskiego są dokładnie opracowane i uwzględnione w publikacjach naukowych poświęconych jego osobie, szczególnie w książce wydanej(1998) przez Galerię Sztuki Współczesnej Zachęta i Fundację Instytutu Promocji Sztuki. Był nadzwyczaj aktywnym artystą, wyżej cenionym na Zachodzie niż u nas. Na rynku dzieł sztuki obrazy Edwarda Krasińskiego są wielką rzadkością.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2016-12-11 114 25 000 zł - N/A PLN USD