Agra Art | Aukcje

- 11 grudnia 2016

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PETITE VERTU (MAŁA CNOTA), 1968
Nr:
22695
Technika:
akwarela, tusz, pióro, papier
Wymiary:
59.4 cm x 38.8 cm
Cena wywoławcza:
11 000 zł
Cena uzyskana:
11 000 zł

IInformacje o dziele:

sygn. dłg. l.d.: Lebenstein 68

na odwr. sygn. dłg.: Lebenstein 68 | „Petite vertu“

 

 

W drugiej połowie lat 60. w sztuce Lebensteina nastąpiła istotna zmiana. Choć artysta nigdy nie odszedł od figury (ludzkiej i/lub zwierzęcej) jako głównego motywu swych kompozycji, to jednak w poprzednich seriach: Figur osiowych i Bestiariach poddawał ją daleko idącej schematyzacji czy deformacji. W obrazach z lat 60. postać traktowana jest swobodniej i choć bywa karykaturalnie przerysowana, to jednak przestaje być li tylko pretekstem do zabiegów formalnych, zyskuje podmiotowość. W tym okresie powstają układy czy typy kompozycyjne, które artysta często powtarzał w różnych wariantach. Studia rysunkowe, czy to szkice długopisem, piórem, ołówkiem itp., czy w technikach malarskich - akwareli, gwaszu, pasteli, są bezcenne dla poznania warsztatu i kształtowania się tych motywów w wyobraźni artysty.

Jan Lebenstein:

Jan Lebenstein (Brześć Litewski 1930 - Kraków 1999) w latach 1948-1954 studiował malarstwo w ASP w Warszawie pod kierunkiem prof. Eugeniusza Eibischa i Artura Nachta-Samborskiego. W 1955 wziął udział w wystawie w warszawskim Arsenale. Zaprzyjaźniony w czasie studiów z Mironem Białoszewskim, swą pierwszą wystawę indywidualną pokazał w 1956 w Teatrze na Tarczyńskiej. W 1959 zdobył Grand Prix de la Ville de Paris na I Biennale Młodych w Paryżu i w tym roku przeniósł się na stałe do Paryża. Po seriach "figur kreślonych" (na papierze milimetrowym) i "figur hieratycznych" z lat 1955-1958 maluje cykl "figur osiowych" (1958-1962), które wystawia w Paryżu i USA. Równolegle w 1960 zaczyna rysowane "karnety", rodzaj dziennika, który w przyszłości dostarczy motywów wykorzystanych w obrazach. W latach 1964-1965 maluje "Bestiarium", cykl fakturowych, archaizowanych stworów przypominających prehistoryczne wykopaliska. Bezpośrednio po nich wprowadza do swych obrazów postaci ludzkie i fantastyczne, odgrywające sceny ni to mitologiczne, ni to ze snu, często przesycone erotyką. W 1970 projektuje witraże dla Centre du Dialogue w Paryżu. W W 1971 otrzymuje obywatelstwo francuskie 1974 powstają gwasze inspirowane Folwarkiem zwierzęcym George'a Orwella. W latach 1976-1989 tworzy wyłącznie w technice gwaszu i pastelu, podejmując tematykę mitologiczną i zaczerpniętą z Biblii: cykle ilustracji do Księgi Hioba (wyd. 1979) i do Apokalipsy (wyd. 1986) w nowych przekładach Czesława Miłosza. W 1989 powraca do malarstwa olejnego (cykl "Pergamon"). Artysta otrzymał m. in. nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego w 1976, Nagrodę Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w 1985, Nagrodę im. Jana Cybisa w 1987.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2016-12-11 115 11 000 zł 11 000 zł N/A PLN USD