Agra Art | Aukcje

- 26 marca 2017

Teofil Kwiatkowski, MARTWA NATURA. RÓŻE, 1867
  • odwrocie obrazu

  • odwrocie obrazu


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
MARTWA NATURA. RÓŻE, 1867
Nr:
23089
Technika:
olej, deska
Wymiary:
48.5 cm x 35 cm
Cena wywoławcza:
60 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

na odwrocie sygnatura i autorski napis: T. Kwiatkowski 1867. | Paris Faub St Honoré No 168. | rue de Rennes No 65 

Obok owalna lakowa pieczęć z odciskiem głowy w profilu.

Pochodzenie: kolekcja rodzinna; do 1978 w zbiorach wnuczki artysty Marie-Louise Dervault; aukcja Daguerre S.V.V., Paryż 27 lutego 2013 r. (wystawiony wraz z pendant Martwą naturą z kwiatami i owocami).

Temat martwej natury pojawił się w malarstwie Teofila Kwiatkowskiego stosunkowo późno, bo dopiero w latach sześćdziesiątych. Artysta prawdopodobnie zainteresował się nim kopiując w Luwrze obrazy na zamówienie rządowe. Dziś znane są tylko nieliczne przykłady tej dziedziny jego twórczości. Są to przeważnie martwe natury z kwiatami i owocami, komponowane według wzorów dawnego, siedemnastowiecznego malarstwa (wyjątek stanowi Martwa natura z owcami; zbiory MNW).

Monografistka Kwiatkowskiego, Aleksandra Melbechowska-Luty wymienia zaledwie trzy takie dzieła artysty, wśród nich pendant naszego obrazu. Zauważa przy tym, że prace te /.../ mają jedną specjalną zaletę, potwierdzającą charakterystyczny genre jego talentu: zdolność wrażliwego i niepospolitego odczucia materii malarskiej, tworzenia małych, kameralnych studiów na niewielkich wycinkach płaszczyzn, poetyckiego obrazu przedmiotów zamkniętych w drobnych formach /.../ Pojedyncze kielichy kwiatów, wiązki zieleni, mięsiste kule jabłek są fragmentami...

więcej

Teofil Kwiatkowski:

Teofil Kwiatkowski (Pułtusk 1809 - Avallon w Burgundii 1891) - wybitny przedstawiciel romantyzmu w malarstwie polskim - w latach 1825-1830 studiował malarstwo na Oddziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Warszawskiego u A. Brodowskiego i A. Blanka. Jako oficer 4. pułku piechoty walczył w powstaniu listopadowym; po klęsce jego emigrował do Francji, gdzie pozostał do końca życia. początkowo przebywał w Avignonie, później w Paryżu. Tu studiował jeszcze u A. Toussainta, P. Sentiesa, J. L. Dulonga i L. Cognieta. Utrzymywał bliskie kontakty ze środowiskiem emigracyjnym, m.in. z rodziną ks. Czartoryskich, Adamem Mickiewiczem, Fryderykiem Chopinem, Cyprianem Kamilem Norwidem, Teofilem Lenartowiczem. Wielokrotnie portretował Chopina (także na łożu śmierci), któremu poświęcił też dużą, symboliczną kompozycję Bal w Hôtel Lambert - Polonez Chopina. Malował piękne, przesycone romantyczną aurą krajobrazy z Prowansji i Burgundii. Malował obrazy olejne i bardzo liczne, mistrzowskie akwarele – portrety, pejzaże, sceny rodzajowe, patriotyczne, kostiumowe i alegoryczne. Jego dzieła odznaczają się niepoślednimi walorami kolorystycznymi, emocjonalnym stosunkiem do natury, a także typowo romantyczną skłonnością do fantazji i metafory, zabarwionej często odcieniem melancholii. Artysta wystawiał, m.in. na oficjalnych Salonach paryskich (1839-1881), nadsyłał swe prace także na wystawy krajowe (1862-1873 TZSP w Warszawie). Jego obrazy, akwarele, rysunki znajdują się w Muzeum Mickiewicza w Paryżu, w zbiorach Muzeów Narodowych w Warszawie, Krakowie i Poznaniu, pozostałe są w rękach prywatnych we Francji. Na rynku antykwarskim są rzadkością.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2017-03-26 82 60 000 zł - N/A PLN USD