IInformacje o dziele:
zawiera na 21 rozkładówkach rysunki datowane od 1981 do 2011
rysunki w technikach: akwarela, gwasz, tusz pióro, tusze barwne pędzel, szycie sznurkami
okładka z grubej tektury, 35 x 27 cm
napis na I s. okł.: grinder | zbigniew Makowski | X 1994
na II s. okł. wszyte płótno z tytułem, dedykacją i sygnaturą tuszem: Pas Transmisyjny | Transgalaktyczny | (Wille? | Vorstellung?) | dla | Małgorzaty | Kitowskiej. | serdecznie - | Zbigniew Makowski | VIII. 2011. | Warszawa
Małgorzata Kitowska (1953-2012), historyk i krytyk sztuki, profesor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, gdzie kierowała Katedrą Historii Sztuki Współczesnej. Wybitna znawczyni twórczości Brunona Schulza i polskiego malarstwa po 1945 roku. Autorka licznych książek, artykułów, wstępów do katalogów, recenzji, wywiadów itp. Kuratorka wielu wystaw.
„Wyjątkowym zjawiskiem są księgi artystyczne, które Zbigniew Makowski zaczął tworzyć na początku lat sześćdziesiątych XX wieku, jako pierwszy w Polsce (niedługo po powstaniu Libro illegibile Bruno Munariego, cyklu książek artystycznych o ręcznie zszywanych...
Zbigniew Makowski:
Zbigniew Makowski (Warszawa 31 I 1930 - Warszawa 19 VIII 2019) studiował w ASP w Warszawie w latach 1950-1956, dyplom uzyskał w pracowni Kazimierza Tomorowicza. Początkowo skłaniał się ku surrealizmowi - podczas pobytu w Paryżu w 1962 zetknął się z André Bretonem i międzynarodowym ruchem Phases. Jednak decydujący wpływ na wyraz jego sztuki wywarły pozamalarskie zainteresowania, jakim się oddaje. Jest literatem, poetą, erudytą, zwłaszcza zaś znawcą szerokiego spektrum filozofii i wiedzy tajemnej wielu kultur. Znawstwo to wykorzystuje w swoich pracach malarskich, rysunkowych, a także w unikatowych książkach, które własnoręcznie wykonuje na specjalnie preparowanych papierach. W swych pracach nawarstwia symbole, cytaty i znaczenia w nieczytelny, zdawałoby się, chaos. Wypada jednak wierzyć krytykom, którzy twierdzą, iż prace Makowskiego otwierają przed cierpliwym i intelektualnie przygotowanym „czytelnikiem“ świat swoistej narracji. Sam artysta zaś zwraca uwagę na „permutacyjną“ strukturę swych prac, w których rozmaite cytaty i odniesienia kulturowe przeplatają się z jego prywatną ikonografią. Tak czy inaczej, z pewnością w pracach Makowskiego da się wyróżnić pewien „alfabet“ wizualno-symboliczny, którego elementy pojawiają się w nich stale w różnych konfiguracjach. Należą doń np. takie wizerunki, jak klucz, drabina, studnia, mandala, kielich itp. Otaczają je napisy, często łacińskie, a także pojedyncze cyfry, litery, ornamenty. Określił je ktoś jako rebusy o wielkiej urodzie, które można odczytywać, można też kontemplować. Od roku 1982 artysta przestał wystawiać, ale nie tworzyć. Powstają wówczas prace będące rodzajem nowoczesnego notatnika, rozpoczętego jeszcze w latach 60., do którego artysta powraca z nowymi przemyśleniami. Artysta jest laureatem wielu nagród, m.in. Nagrody Krytyki Artystycznej im. Norwida (1973) i Nagrody im. Jana Cybisa (1992). Jego wielka kompozycja "Mirabilitas secundum diversos modos exire potest a rebus" (1973-1980) zdobi genewską siedzibę ONZ jako dar rządu polskiego.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2017-03-28 | 37 | 16 000 zł | 16 000 zł | N/A PLN USD |