IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: T.Makowski
na odwrocie u góry: T. Makowski | Fillette | Paris
O dziecięcych portretach Tadeusza Makowskiego pięknie pisała prof. Władysława Jaworska, wybitna znawczyni i badaczka twórczości artysty:
„Nie ulega wątpliwości, że artysta musiał lubić dzieci, ale w miarę upływu lat możemy śledzić jak gdyby wzrastającą sympatię dla małego modela, coraz żywsze zainteresowanie jego życiem i psychiką, wczuwanie się w jego widzenie świata. Nie jest wykluczone, że artysta przez kontakt ze światem dzieci odkrył jakieś odpowiedniki psychiczne między szczerą, naiwną naturą dziecka a własnym emocjonalnym, głęboko uczuciowym stosunkiem do świata.”
„Stosunek Makowskiego do małego modela jest poważny i pełen szacunku, jak do dorosłego człowieka. Artysta daleki jest od zlekceważenia najdrobniejszych nawet przeżyć dziecka; przeciwnie, stwarza świat dzieci o własnej bogatej skali emocjonalnej. [.]
„Patrząc na dziecko – pisał o Makowskim polski krytyk A. Wieczorkiewicz - stara się on i na świat patrzeć oczami dziecka, oczami rozszerzonymi ciekawością świata i bogactwem dziecięcej wyobraźni”.
„Z biegiem lat stosunek Makowskiego do dziecka nabiera jeszcze większej tkliwości. [... około 1922/23] widzimy większy wysiłek w kierunku upoetycznienia małego modela za pomocą maksymalnego wysubtelnienia formy i koloru....
Tadeusz Makowski:
Tadeusz Makowski (Oświęcim 1882 - Paryż 1932) - malarz, grafik; w latach 1903-1908 studiował malarstwo u Józefa Mehoffera i Jana Stanisławskiego w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W czasie studiów podróżował do Wenecji, po ich ukończeniu wyjechał do Paryża i tam pozostał na stałe. W czasie I wojny światowej przebywał w Bretanii, przyjaźniąc się z Władysławem Ślewińskim. W 1916 wrócił do Paryża, skąd wyjeżdżał do Owernii, Holandii i Belgii. W początkach twórczości inspirował się malarstwem Pierra Puvis de Chavannes’a. W latach 1912-1915 w jego obrazach widoczna jest fascynacja kubizmem, a później także inspiracje dawnym malarstwem holenderskim i polską sztuką ludową. Z czasem artysta coraz bardziej upraszczał formę, dochodząc do stworzenia „własnego systemu znaków plastycznych“. Szczególnie często malował dzieci, w okresie późniejszym także starych ludzi, a zawsze chętnie kwiaty i pejzaże. Wiele wystawiał we Francji, natomiast w kraju nie był specjalnie znany. Jedyna większa wystawa jego prac odbyła się w roku 1936 w warszawskim Instytucie Propagandy Sztuki. Dziś jest uznany za jednego z najciekawszych malarzy polskich okresu dwudziestolecia międzywojennego. Jego twórczość, wnikliwie opracowana i omówiona w opracowaniach prof. W. Jaworskiej, prezentowana była w 1960 na wystawie monograficznej w Muzeum Narodowym w Warszawie, na wystawie w 1990/1991 prezentowanej w Bochum i Muzeum Narodowym w Warszawie i na ostatniej wystawie w Muzeum Śląskim w Katowicach i ponownie w Muzeum w Warszawie.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2017-06-11 | 65 | 170 000 zł | 235 000 zł | N/A PLN USD |