IInformacje o dziele:
akwarela, gwasz, ołówek, karton naklejony na płótno (w świetle passe-partout 73 x 52 cm)
sygn. p.d.: JFałat (inicjały wiązane)
Obraz namalowany jest na delikatnym, ledwie widocznym rysunku ołówkiem rozlewnymi plamami akwareli i miejscowo (płatki kwiatu) użytym gwaszem. Utrzymany jest w tonacji szerokiej gamy błękitów i zieleni (w tle) zestawionych z bladymi brązami włosów i jasnymi różami ciała i sukni kobiety. Blade, błękitnawe refleksy modelują także jej twarz i ramiona. Cienie pod prawą ręką modelki, na jej lewym ramieniu i we wnętrzu dłoni podkreślone są plamami czerwieni o barwie wina, a w fałdach sukni także refleksami brązowiejących żółcieni.
Portret kobiety na tle pejzażu odznacza się, charakterystyczną dla artysty, wirtuozerią w operowaniu rozlewnymi plamami farb wodnych, kładzionych śmiało, szerokim duktem pędzla. Uwagę zwraca tak mistrzowski modelunek ciała i twarzy modelki, jak i wrażeniowe, niemal impresjonistyczne przedstawienie pejzażowego tła.
Obraz nie jest datowany, wydaje się jednak, że czas jego powstania określić można na okres około roku 1900 (przed?). Fałat odszedł już wówczas...
Julian Fałat:
Julian Fałat (Tuligłowy [okręg lwowski] 1853 - Bystra k. Bielska 1929) - malarz i pedagog - jeden z najwybitniejszych artystów polskich okresu przełomu XIX i XX wieku, członek polskich i europejskich stowarzyszeń twórczych oraz Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie, wielokrotnie odznaczany medalami na wystawach międzynarodowych. Studiował malarstwo u Władysława Łuszczkiewicza i Leona Dembowskiego w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie (1868-71 i 1881) i w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium u Alexandra Strähubera i Johana Leonhardta Raaba (1877-80). Po studiach spędził kilka miesięcy w Rzymie, w 1884 był w Paryżu i w Hiszpanii, a w 1885 odbył podróż morską dookoła świata. W 1886 podczas polowania u ks. Radziwiłłów w Nieświeżu poznał późniejszego cesarza Niemiec Wilhelma II - dla którego następnie w latach 1886-95 pracował w Berlinie jako malarz nadworny. W latach 1894-96 współpracował z Wojciechem Kossakiem przy panoramie Berezyna. W 1895 został powołany na stanowisko dyrektora Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie, w której gruntownie zreformował system nauczania, przekształcając tę uczelnię w nowoczesną Akademię Sztuk Pięknych (r.1900). Do roku 1910 był rektorem Akademii; po przejściu na emeryturę osiadł w miejscowości Bystra k. Bielska. Znakomity akwarelista, malował także olejno. We wcześniejszym okresie tworzył w konwencji realistycznej, z czasem rozjaśnił i wzbogacił paletę, a w akwarelach wprowadzał rozlewną plamę barwną. Zasłynął jako malarz scen myśliwskich rozgrywających się najczęściej w zimowej scenerii; malował też pejzaże, wiejskie sceny rodzajowe, portrety, widoki miejskie.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2017-06-11 | 6 | 38 000 zł | - | N/A PLN USD |