Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 17 czerwca 2018

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
NR 5, 1973
Nr:
24870
Technika:
akryl, płyta pilśniowa
Wymiary:
60 cm x 60 cm
Cena wywoławcza:
95 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

 

sygn. na odwr. na płycie śr.: H. Stażewski; l.g.: nr. 5 – 1973

niżej nalepka Desy z 1975 roku [druk, rękopis]:

Nr. 9 [w kółku] | DI/171/75 UBBBB | Autor HENRYK STAŻEWSKI | Tule No. 5 – 1973 colored | Year 1973 Dimension 60 x 60 cm Technic Acril | Destination PAPE-RUDDY Art. Assoc. | USA; na p. marginesie: Rev 754;

u dołu stempel: GALERIA SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ | Nowe Miasto | Rynek Nowego Miasta nr 21/23 | 00-229 Warszawa (powtórzony na d. listwie krosna)

 

 

„Najważniejszy jest moment, gdy nasze widzenie rzeczywistości przekształca się na zobaczenie jej bez perspektywy i przestrzeni, płasko – zapanowanie świata geometrii, w którym następuje wypaczenie proporcji, gdzie krzywe staje się proste i na odwrót, kolor przestaje być lokalnym zabarwieniem przedmiotów i staje się chromatyczną harmonią wyrażającą nasz stan wewnętrzny… Formy znajdują się w nieprzerwanym ruchu, widoczne są na płaskiej przestrzeni – harmonia barwna osiąga najwyższą skalę jaskrawości. Tworzą się zjawiska nieeuklidesowe, więc sprzeczne z naszymi dotychczasowymi doświadczeniami. Rzeczywistość zdominowana przez geometrię zredukowana zostaje do niewielkiej ilości linii i płaszczyzn.“

Ta wypowiedź Stażewskiego jest esencją jego postrzegania świata i malarstwa.

Zamieszczona została w katalogu wystawy Henryk...

więcej

Henryk Stażewski:

Henryk Stażewski (Warszawa 9 I 1894 - Warszawa 10 VI 1988) studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-1920. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem „Formiści” (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich trudnił się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie – były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzyna-rodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: „Blok” (1924-1926), „Praesens” (1926-1930), „Cercle et Carré” (1929-1931), „Abstraction-Création” (1931-1939), „a. r.” (1932-1939). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-1939). W 1930 był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac, będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak collages, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac). Był laureatem wielu nagród i odznaczeń krajowych i zagranicznych, w tym Nagrody Herdera, Wiedeń 1972.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2018-06-17 116 95 000 zł - N/A PLN USD EUR