Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 17 czerwca 2018

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
NR 1, 1976
Nr:
24871
Technika:
akryl, płyta
Wymiary:
63.5 cm x 63.5 cm
Cena wywoławcza:
100 000 zł
Cena uzyskana:
184 000 zł

IInformacje o dziele:

 

sygn. na odwr. na płycie: nr 1 | 1976 | H. Stażewski obok podłużna pieczątka zezwalająca na wywóz za granicę

 

Obraz przez wiele lat wchodził w skład kolekcji sztuki polskiej Grażyny i Andrzeja Kendów w USA. Był reprodukowany w publikacji omawiającej tę kolekcję:

Czesław Czapliński, Kolekcje sztuki polskiej w Ameryce, Polish Art Collections in America, Warszawa/Nowy Jork, il. barwna s. 246.

 

Po 1974 r. pojawiają się także kreskowe obrazy, w których na bieli występuje oszczędna kreska. „W ramach narastania cyklu narasta też ład. Kompozycje stają się coraz bardziej uproszczone; rozwichrzone wiązki skośnie rozlatujących się kresek uspokajają się w smugi prostych równoległych wobec siebie; coraz mniej w nich dynamiki i niepokoju, zmniejsza się ich różnorodność i liczba, maleją napięcia kierunkowe. Wszystko do 1976 r. uspokaja się, porządkuje i ogranicza.“

 

Sam artysta tak o tym procesie pisał:

„Człowiek porusza się w labiryncie, gdzie nie jest w stanie osiągnąć wzrokiem rozpiętości między przyczyną a skutkiem. Formy znajdują się w nieprzerwanym ruchu, widoczne są na płaskiej przestrzeni [...] Rzeczywistość zdominowana przez geometrię zredukowana zostaje do niewielkiej ilości linii lub płaszczyzn. Jest to wynikiem obserwacji ruchu linii biegnących równolegle, oddalających się od siebie...

więcej

Henryk Stażewski:

Henryk Stażewski (Warszawa 9 I 1894 - Warszawa 10 VI 1988) studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-1920. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem „Formiści” (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich trudnił się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie – były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzyna-rodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: „Blok” (1924-1926), „Praesens” (1926-1930), „Cercle et Carré” (1929-1931), „Abstraction-Création” (1931-1939), „a. r.” (1932-1939). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-1939). W 1930 był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac, będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak collages, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac). Był laureatem wielu nagród i odznaczeń krajowych i zagranicznych, w tym Nagrody Herdera, Wiedeń 1972.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2018-06-17 117 100 000 zł 184 000 zł N/A PLN USD EUR