IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: A Wierusz-Kowalski
Na odwr. na płótnie i listwie krosna napisy farbą: No 76. Ponadto na krośnie nieczytelne napisy ołówkiem.
Obraz pochodzi ze spuścizny po Alfredzie Wierusz-Kowalskim; w dniu 28 kwietnia 1917 był wystawiony do sprzedaży na specjalnej aukcji w monachijskiej Galerii Hugo Helbinga wraz z zespołem 76 innych obrazów artysty. Opisany został w wydanym wówczas, obficie ilustrowanym i świetnie opracowanym, katalogu aukcyjnym, w którym zamieszczone zostały krótkie opisy wystawionych prac. Konie u wodopoju, powstałe w późniejszych latach twórczości artysty, charakteryzują się, typową dla tego okresu, brawurową techniką malarską. Obraz malowany szerokim pędzlem odznacza się wyrazistą fakturą i zachowuje swobodę impresyjnego szkicu. Mimo niewielkich rozmiarów czuje się tu głębię i przestrzenność pejzażu, uwagę zwraca też żywa, choć oszczędna kolorystyka.
Obraz opisany:
– Moderne Ölgemälde. Nachlass Professor Alfred von Wierusz-Kowalski. München. Auktion in München in der Galerie Helbing, München 1917, s. 13, nr kat. 76 (wstawiony p.t. Pferde i opatrzony opisem: Pferde, ein Brauner und ein Schimmel, Öl auf Leinwand, 17,5 x 22 cm, Goldrahmen; różnica w wymiarach spowodowana pomiarem obrazu w świetle ramy).
Alfred Wierusz-Kowalski:
Alfred Wierusz-Kowalski (Suwałki 1849 – Monachium 1915) - jeden z najwybitniejszych polskich malarzy tzw. szkoły monachijskiej był, obok Józefa Brandta i Władysława Czachórskiego, także najpopularniejszym z polskich artystów osiadłych i stale działających w Monachium. Zamieszkał tam w roku 1873, już po studiach w Warszawie i w Dreźnie. Przez rok uczył się jeszcze w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Alexandra Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Uznanie krytyki i publiczności zdobył wcześnie; jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez kolekcjonerów i niemieckich handlarzy. W roku 1890 został honorowym profesorem Akademii monachijskiej. Malował sceny rodzajowe i rodzajowo-historyczne z motywami jeźdźców, rycerzy, myśliwych, koni, wilków i śniegów. Po podróży do Afryki w roku 1903 podejmował też tematy orientalne. W polskich zbiorach muzealnych znalazło się stosunkowo niewiele prac artysty – jego obrazy sprzedawane głównie na rynku niemieckim w większej liczbie trafiały do kolekcji prywatnych, głównie w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Obecne często pojawiają się i na polskim rynku sztuki, zawsze budząc zainteresowanie kolekcjonerów.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2018-12-09 | 44 | 18 000 zł | 29 000 zł | N/A PLN USD EUR |