IInformacje o dziele:
sygn. na odwr. na płótnie: KMikulski | Kraków 1987 | „Bez tytułu“ [przekreślone] | Zatopione miasto
p.d.: pieczątka wywozowa
Obraz reprodukowany i wystawiany:
– Galeria „Krakowska Kuźnica“, Kraków IV 1987, bez kat.;
– Malarz poezji i kwiatów. Wernisaż Kazimierza Mikulskiego w Galerii „Krakowska Kuźnica“, „Dziennik Polski“, Kraków 29 IV 1987, il. czarno-biała.
W ponurych latach Mikulski pracuje w dziecięcym teatrze lalek i w jakimś sensie w tym wymyślonym, czarodziejskim świecie pozostanie. Od początku jego wyobraźnia jest pod urokiem poetyki surrealizmu – ale współpraca z „Groteską“ pomoże mu wykształcić charakterystyczną formułę malarską: baśniowy, senny klimat inscenizowanych wnętrz i ogrodów w świecie, przepełnionym erotyzmem i atmosferą cudowności.
Krystyna Czerni, Wielcy malarze..., nr 125, s. 24
♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia...
Kazimierz Mikulski:
Kazimierz Mikulski (Kraków 1918 - Kraków 1998) rozpoczął studia malarskie przed II wojną światową w ASP w Krakowie, kontynuował je w latach 1939-1940 pod kierunkiem prof. Fryderyka Pautscha w Kunstgewerbeschule, powstałej za okupacji w miejsce Akademii. Po wojnie ukończył dwuletnie studia aktorskie w Studio Dramatycznym przy Starym Teatrze w Krakowie i do 1948 pracował jako aktor. Jednocześnie w 1945 ukończył Warsztat Filmowy Młodych. W latach 1948-1979 był kierownikiem plastycznym i scenografem Teatru Groteska w Krakowie, dla którego projektował lalki, kostiumy, dekoracje itp. Równolegle cały czas zajmował się malarstwem i działalnością w kręgu Tadeusza Kantora, zrazu jako członek Gru-py Młodych Plastyków, a od 1957 w Grupie Krakowskiej, której był współzałożycielem i prezesem w latach 1965-1967. Był też członkiem zespołu teatru Cricot 2, grał m.in. w spektaklach Kurka wodna, Nadobnisie i koczkodany, Umarła klasa oraz we własnej sztuce Cyrk. W swych obrazach z drugiej poł. lat 40. artysta przedstawiał lekkie, linearne formy unoszące się w pustych przestrzeniach. Było to malarstwo zarazem surrealistyczne i abstrakcyjne. Lecz już ok. 1950 zaczął malować w charaktery-styczny dlań sposób - odrzucając abstrakcję, prezentował niezliczone warianty i układy kilku ulubionych motywów (głowa lub postać kobiety-lalki, koty, motyle).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2019-03-17 | 106 | 60 000 zł | 60 000 zł | N/A PLN USD EUR |