IInformacje o dziele:
rozpiętość 66 cm
długość pokrycia 22,5 cm (w świetle passe-partout)
sygn. p.d.: JKossak | 1891 (inicjały wiązane)
na odwrocie papierowa nalepka Fabryki Ram Złoconych Eliasza Adama Zaleskiego, Krakowskie Przedmieście 2, Warszawa
Kompozycja przeznaczona na wachlarz plisowany; oprawiona w passe-partout; brak stelaża.
Akwarela oprawiona jest w stylową, bogato zdobioną ramę; brak plisowania wskazuje, że nigdy nie była używana jako wachlarz, ale od początku traktowano ją jak obraz.
Modne wachlarze płytkowe i plisowane, malowane przez znanych artystów-malarzy, w drugiej połowie XIX wieku zaczęły tracić swą rolę użytkową na rzecz funkcji czysto estetycznej, pamiątkarskiej i kolekcjonerskiej: zamiast służyć jako modniarski dodatek, zdobiły ściany salonu lub były umieszczane w serwantkach, stanowiąc dumę właścicieli, podobnie jak inne dzieła sztuki. Część malowanych pokryć nigdy nie doczekała się umieszczenia na stelażu; zostały oprawione w ramy i od początku egzystowały jako obrazy. O ich pierwotnym przeznaczeniu świadczy jedynie charakterystyczny kształt podobrazia.
J. Różańska, Polski wachlarz malowany 1850-1914, Warszawa 2006, s. 7
Do grona artystów malujących takie dekoracyjne wachlarze należał także Juliusz Kossak. Tematem tych jego prac była, szeroko rozumiana, scena rodzajowa, zaś stałym i ważnym motywem –...
Juliusz Kossak:
Juliusz Kossak (Wiśnicz 1824 - Kraków 1899) - malarz i ilustrator - był jednym z najpopularniejszych artystów polskich 2. połowy XIX wieku. Naukę rysunku i malarstwa rozpoczął we lwowskiej pracowni Jana Maszkowskiego; później wiele rysował z natury odwiedzając majątki szlacheckie na Ukrainie, Podolu i Wołyniu. W roku 1852 był w Wiedniu, na Węgrzech i w Petersburgu, a następnie zamieszkał na stałe w Warszawie. Lata 1856-1860 spędził w Paryżu, gdzie przyjaźnił się z Horacem Vernetem. Powróciwszy do Warszawy w latach 1862-1868 był kierownikiem artystycznym „Tygodnika Ilustrowanego”. W roku 1869 przeniósł się na stałe do Krakowa, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium, by malować w atelier batalisty Franza Adama. Kossak był przede wszystkim znakomitym akwarelistą; rzadziej posługiwał się techniką olejną. Malował obrazy historyczne i batalistyczne, sceny rodzajowe ilustrujące życie i tradycje dworu szlacheckiego oraz obyczaje polskiego ludu. Ale prawdziwymi bohaterami jego obrazów były konie, których ruch, temperament, charakter i indywidualność potrafił po mistrzowsku przedstawić. Był także autorem wielu ilustracji do czasopism i książek, trafiającym bezbłędnie tak w klimat utworów literackich, jak i w tęsknoty i potrzeby odbiorców - czytelników Pieśni o ziemi naszej Wincentego Pola, Trylogii Henryka Sienkiewicza, Pana Tadeusza i poematów Adama Mickiewicza.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2013-12-08 | 24 | 50 000 zł | 67 000 zł | N/A PLN USD EUR |
2019-06-16 | 21 | 95 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |