IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: TP. 91
sygn. na odwr. na g. krawędzi płótna: TERESA PĄGOWSKA 1991 130 x 146 cm SKOK W CZARNĄ FALĘ
l.g.: TPągowska
poniżej dedykacja: Barbarze i Clausowi Perch | z wielką przyjaźnią i wdzięcznością za ich miłość do sztuki | T. Pągowska 2.I.1996
Tematy malarstwa Teresy Pągowskiej: człowiek, zwierzę, przedmiot, natura, zwłaszcza morze. Albo inaczej: życie, śmierć, miłość, pożądanie, radość, smutek, rozpacz, samotność. Jej obrazy to zapisy wszystkich uczuć świata. [...] Poprzez pokazanie nadmorskiego pejzażu, zwierząt czy zmysłowych postaci [...] tworzyła własną wizję, własny świat, nasycony nową energią – zwyczajne rzeczy i miejsca na płótnach zyskują niepowtarzalny, czasami subtelny, czasami pełen napięcia klimat, zmieniają się w intrygujący spektakl.
Teresa Pągowska: Mój obraz jest moim obrazem, a jego siła moją siłą, napięcie połączone z luzem bliskim fruwania rodzi się w tych wielu godzinach pracy, która jest pracą ciężką rzemieślnika – poety. To wtedy zachowanie dziecinnej radości malowania łączy się z maksymalną kontrolą umożliwiającą zobaczenie tak ostre, tak jasne, aż niemożliwe i nieoczekiwane („fanaberyjne i nieprzewidywalne“) samo zaistnieje na płótnie, przekształcone w czystą formę. Trzeba dużo wiedzieć, by dużo odrzucać. Ciągle się mylę, nie trafiam, walczę...
Teresa Pągowska:
Teresa Pągowska (Warszawa 12 VI 1926 - Warszawa 7 II 2007) studiowała malarstwo i techniki ścienne w PWSSP w Poznaniu w pracowni Wacława Taranczewskiego, gdzie uzyskała dyplom w 1951. W latach 1950-1964 pracowała w PWSSP w Gdańsku. Uczestniczyła w restauracji gdańskiej Starówki (1953). W 1958 wywarły na nią wpływ malarstwo i osobowość Piotra Potworowskiego. W 1964 przeniosła się do Warszawy. W latach 1971-1973 była zatrudniona w PWSSP w Łodzi, od 1973 pracowała w ASP w Warszawie. W 1988 uzyskała tytuł profesora zwyczajnego. Wystawiała od lat 50., uczestnicząc m.in. w wystawie w Arsenale w 1955, w Biennale Młodych w Paryżu 1959. W 1963 udział w wystawie „Ecole de Paris“ w Galerie Charpentier przyniósł jej honorowe członkostwo Nouvelle Ecole de Paris i grupy Realités Nouvelles. W latach 1963-1966 wystawiała na Salon de Mai w Paryżu. W 1990 otrzymała Nagrodę Fundacji im. Jurzykowskiego. Wiele podróżowała, zwiedzała, uczestniczyła w życiu artystycznym, unikając jednak wiązania się z grupami artystycznymi. Od początku twórczości, mimo dalekich niekiedy, ekspresyjnych odkształceń, pozostawała wierna figuracji. Malowała cyklami: „Dni” (lata 60.), „Monochromaty” (do 1975), „Figury magiczne” (kontynuacja poprzedniego cyklu w kolorze). Do 1995 preferowała duże formaty, w których często wykorzystywała efekt niegruntowanego płótna. Równolegle powstawały małe studia pojedynczych przedmiotów i znaków. W 1996 wyszedł monograficzny album artystki.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2019-06-16 | 125 | 140 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |