Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Dawnej - 6 października 2019

Teodor Axentowicz, PORTRET AMY ZAKRZEWSKIEJ, PRZED 1903
  • Plakat wystawy "Sztuki", 1903.


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PORTRET AMY ZAKRZEWSKIEJ, PRZED 1903
Nr:
26352
Technika:
pastel, płótno flokowane
Wymiary:
92.5 cm x 66 cm
Cena wywoławcza:
65 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygn. p.g.: Axentowicz

na odwrocie liczby (ołówkiem): 65,5 | 92,5 odnoszące się do wymiarów obrazu

 

Sportretowaną damą w złotym szalu może być ulubiona rudowłosa modelka artysty, Ama Zakrzewska. Jej twarz pojawia się, m.in. na plakatach anonsujących kolejne wystawy Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka“. Prezentowany portret posłużył zapewne artyście za wzór do wykonanego w 1903 r. plakatu VII Wystawy „Sztuki“ (obok).

Tak o Amie Zakrzewskiej, a dokładnie o Annie Teresie Zakrzewskiej pisze Urszula Kozakowska-Zaucha: Wzmianki o niej i jej siostrze Nacie zamieszcza w swoim eseju „Z dogmatem“ Tadeusz Boy Żeleński, cytując wierszyk zapisany na wachlarzu jednej z sióstr: „Ładna Nata, ładna Ama, ale najpiękniejsza mama“. Ustnym dopełnieniem wierszyka była jego szeptana w Krakowie parafraza „Biedna Ama, biedna Nata, ale najbiedniejszy tata“. Piękną Amą była Anna Teresa Zakrzewska, która w 1903 roku wyszła za mąż za włoskiego arystokratę z Sycylii Alessandro Tascę (1874-1943), który ze względu na swoje socjalistyczne zamiłowania zwany był „czerwonym księciem“. Był on również wujem słynnego pisarza Giuseppe Tomasi di Lampedusa, autora „Lamparta“.

 

Teodor Axentowicz:

Teodor Axentowicz (Braszów w Siedmiogrodzie 1859 - Kraków 1938) – malarz, pastelista, litograf – był jednym z najbardziej znanych i cenionych malarzy polskich. Kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium pod kierunkiem Gabriela Hackla, Aleksandra Wagnera, Gyuli Benczúra. Studia uzupełniał w Paryżu, gdzie następnie przebywał przez lat kilkanaście. Brał udział w paryskich Salonach; w 1890 otrzymał członkostwo Société Nationale des Beaux-Arts. W tym czasie wielokrotnie wyjeżdżał również do Londynu. W 1895 powrócił do kraju i zamieszkał na stałe w Krakowie, powołany na profesora tamtejszej Szkoły Sztuk Pięknych (od 1900 Akademii). W uczelni tej nauczał nieprzerwanie do 1934, dwukrotnie pełniąc funkcję rektora (lata 1910-11 oraz 1927-28). Był jednym z członków-założycieli Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, członkiem wiedeńskiej „Secesji” i współpracownikiem jej pisma „Ver Sacrum”. Powodzenie przyniosły mu zwłaszcza idealizowane wizerunki wytwornych dam oraz wdzięczne portrety dziecięce. Malował też obrazy o tematyce rodzajowej; był jednym z pierwszych malarzy Huculszczyzny i Hucułów. Tworzył obrazy historyczne i kompozycje symboliczne związane z upływem czasu, przemijaniem, starością. We wczesnym, monachijskim okresie były to obrazy utrzymane w duchu akademickiego realizmu; na późniejszą twórczość artysty wywarło wpływ angielskie malarstwo XVIII w. oraz dzieła malarzy współczesnych - Boldoniego, Whistlera, Sargenta. Jego obrazy cechuje dekoracyjność, elegancja, świeżość subtelnej gamy kolorów i delikatna secesyjna stylizacja. Początkowo malował olejno i akwarelą, a po 1890 przede wszystkim mistrzowsko opanowaną techniką pastelu. Zajmował się ilustratorstwem i litografią, projektował plakaty wystaw „Sztuki”.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2019-10-06 18 65 000 zł - N/A PLN USD EUR