IInformacje o dziele:
sygn. p.g.: Axent
Axentowicz znany jest szerokiej publiczności głównie dzięki swoim licznym portretom eterycznych kobiet. Zdecydowanie mniej uwagi poświęca się namalowanym przez niego wizerunkom męskim. Usprawiedliwieniem dla takiego stanu rzeczy jest nieporównanie mniejsza ich ilość, jednak kunszt tych dzieł jest co najmniej równy portretom kobiecym. Po śmierci artysty, tak wspominał jego twórczość autor pożegnania (o inicjałach mb) na łamach tygodnika „Jlustracja Polska“ z września 1938 roku:
Tak, jak był po prostu eteryczny w sposobie wykonania portretów kobiecych, tak mocno i zdecydowanie modelował na płótnie twarze i postacie mężczyzn. Był wielkim artystą i doskonałym technikiem.
mb, Polsce znów ubył słynny malarz, „Jlustracja Polska“, 1938, nr 36, s. 970
Prezentowany obraz jest znakomitym przykładem takiego właśnie zdecydowanego męskiego portretu. Ukazuje on niezwykle eleganckiego mężczynę w odświętnym stroju szykującego się do ważnego wyjścia. Postać oświetlona jest z dwóch stron, a mistrzostwo, jakie Axentowicz posiadł w technice pastelu, pozwoliło mu na subtelną grę światła dziennego i sztucznego. Wyraźnie widać zarówno światło miękkie, wpadające przez okno, równomiernie otulające prawy policzek modela, jak i ciekawą grę światła sztucznego, ciepłego,...
Teodor Axentowicz:
Teodor Axentowicz (Braszów w Siedmiogrodzie 1859 - Kraków 1938) – malarz, pastelista, litograf – był jednym z najbardziej znanych i cenionych malarzy polskich. Kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium pod kierunkiem Gabriela Hackla, Aleksandra Wagnera, Gyuli Benczúra. Studia uzupełniał w Paryżu, gdzie następnie przebywał przez lat kilkanaście. Brał udział w paryskich Salonach; w 1890 otrzymał członkostwo Société Nationale des Beaux-Arts. W tym czasie wielokrotnie wyjeżdżał również do Londynu. W 1895 powrócił do kraju i zamieszkał na stałe w Krakowie, powołany na profesora tamtejszej Szkoły Sztuk Pięknych (od 1900 Akademii). W uczelni tej nauczał nieprzerwanie do 1934, dwukrotnie pełniąc funkcję rektora (lata 1910-11 oraz 1927-28). Był jednym z członków-założycieli Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, członkiem wiedeńskiej „Secesji” i współpracownikiem jej pisma „Ver Sacrum”. Powodzenie przyniosły mu zwłaszcza idealizowane wizerunki wytwornych dam oraz wdzięczne portrety dziecięce. Malował też obrazy o tematyce rodzajowej; był jednym z pierwszych malarzy Huculszczyzny i Hucułów. Tworzył obrazy historyczne i kompozycje symboliczne związane z upływem czasu, przemijaniem, starością. We wczesnym, monachijskim okresie były to obrazy utrzymane w duchu akademickiego realizmu; na późniejszą twórczość artysty wywarło wpływ angielskie malarstwo XVIII w. oraz dzieła malarzy współczesnych - Boldoniego, Whistlera, Sargenta. Jego obrazy cechuje dekoracyjność, elegancja, świeżość subtelnej gamy kolorów i delikatna secesyjna stylizacja. Początkowo malował olejno i akwarelą, a po 1890 przede wszystkim mistrzowsko opanowaną techniką pastelu. Zajmował się ilustratorstwem i litografią, projektował plakaty wystaw „Sztuki”.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2019-10-06 | 19 | 100 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |