IInformacje o dziele:
tytuł wcześniejszy: Krzyże na pustkowiu
sygn. l.d.: JAN STANISŁAWSKI
– na odwrocie, na górnej listwie krosna z lewej nalepka inwentarzowa z Muzeum Wielkopolskiego w Poznaniu z roku 1932; następnie nieczytelny napis niebieską kredką, i nieczytelna nalepka;
– z prawej strony nr inwentarzowy Muzeum Narodowewego w Poznaniu (rkps) wraz z pieczęcią i podpisem kustosza (flamaster): MNP | Mp 462;
– na lewej listwie krosna fragment nalepki wystawy w Muzeum Wielkopolskim (druk, tusz): MALARSTWO POLSKIE XIX WIEKU | Wystawa w Muzeum Wielkopolskiem r. 1932 | [...]wski Jan;
– na dolnej listwie krosna dwie nalepki Muzeum Narodowego w Poznaniu z numerami inwentarzowymi oraz pieczęciami i podpisami Głównego Inwentaryzatora Zofii Fidelus (druk, flamaster): MUZEUM NARODOWE | W POZNANIU | Inw. Mp nr 462; MUZEUM NARODOWE | W POZNANIU | Inw. Dp nr 1629
Obraz pierwotnie określany był tytułem Krzyże na pustkowiu. Reprodukowany w krakowskim czasopiśmie „Życie“ w roku 1897 (30. października), jako ilustracja do wiersza młodopolskiego poety, Stanisława Wyrzykowskiego Opuszczony cmentarz.
Obraz reprodukowany i opisany:
– „Życie“, R. I, 1897, nr 5, z dn. 30 X,...
Jan Stanisławski:
Jan Stanisławski (Olszana na Ukrainie 1860 - Kraków 1907) – wybitny malarz pejzażysta, grafik, pedagog – był jedną z najbarwniejszych postaci krakowskiego środowiska artystycznego epoki Młodej Polski.
Początkowo w Warszawie i Petersburgu studiował matematykę, później malarstwo u Wojciecha Gersona w Warszawie, Władysława Łuszczkiewicza w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1885-1888 u Carolusa Durana w Paryżu. Wiele podróżował po Europie – wyjeżdżał do Francji, Włoch, Hiszpanii, Szwajcarii, Niemiec, Austrii, Czech, wielokrotnie jeździł na Ukrainę.
W 1895 był w Berlinie, gdzie współpracował z W. Kossakiem i J. Fałatem przy malowaniu panoramy Berezyna. W 1897 został profesorem malarstwa krajobrazowego krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych, twórcą tzw. krakowskiej szkoły pejzażu. Wykształcił blisko 60 uczniów, m.in. S. Kamockiego, H. Szczyglińskiego, S. Filipkiewicza, I. Trusza czy S. Gałka. Był jednym z założycieli Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka (1897), członkiem Towarzystwa Polska Sztuka Stosowana (1901). Uczestniczył w wielu wystawach.
Początkowo malował realistyczne pejzaże oparte na przygotowawczych studiach z natury (liczne zachowane szkicowniki). Późniejsza fascynacja impresjonizmem spowodowała eksperymenty ze światłem w pejzażu i coraz większą dążność do syntezy form barwnych. Podczas swych podróży tworzył setki, najczęściej miniaturowych pejzaży malowanych bezpośrednio w plenerze.
Zajmował się grafiką, ilustracją, projektował plakaty i dekoracje teatralne.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2019-12-08 | 10 | 250 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |