-
Kosynier, ołówkowy szkic, rysunek ze szkicownika artysty (ołówek, papier, 31,6 x 24,7 cm).
-
Racławice lub Modlitwa kosynierów przed bitwą (olej na płótnie, 172 x 244 cm; Muzeum Narodowe we Wrocławiu).
IInformacje o dziele:
sygn. l.d: JÓZEF CHEŁMOŃSKI | 1906
na odwrocie na dolnej listwie krosna nalepka (druk, tusz): [.]103 Autor Chełmoński Józef | [tytuł zniszczony] Rodzaj dzieła ol | Własność [nazwisko nieczytelne] Data nadesłania 192[-] | N-Świat 21.
Prezentowany tu Kosynier – wizerunek młodego mężczyzny w krakowskiej sukmanie, trzymającego osadzoną na sztorc kosę – powstał w roku 1906, jako studium do dużego płótna p.t. Racławice lub Modlitwa kosynierów przed bitwą (olej na płótnie, 172 x 244 cm; Muzeum Narodowe we Wrocławiu), nad którym Chełmoński wówczas pracował (fot. obok).
Do postaci Kosyniera z naszego obrazu zachował się ołówkowy szkic, rysunek ze szkicownika artysty przechowywanego w Muzeum Mazowsza Zachodniego w Żyrardowie (ołówek, papier, 31,6 x 24,7 cm; Album SZKICE JÓZEFA CHEŁMOŃSKIEGO, karta 9 rewers, nr inw. MŻ/S/37).
Obraz był pokazany w roku 1927 na wystawie w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, jako jeden ze Studiów i szkiców, wymienionych w katalogu pod wspólnym numerem 101. Dokładniejszą informację o owych Studiach podaje Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie za rok 1927, gdzie obraz wymieniony jest jako Szkic do Kosyniera.
Za informacje o...
Józef Chełmoński:
Józef Chełmoński (Boczki k. Łowicza 1849 - Kuklówka k. Grodziska Mazowieckiego 1914) był jednym z najbardziej znanych przedstawicieli polskiego malarstwa realistycznego, twórcą rozległych pejzaży z Ukrainy i Podola, rozpędzonych zaprzęgów końskich - znanych Trojek i Czwórek - oraz wiejskich scen rodzajowych i nastrojowych pejzaży mazowieckich. Artysta - w latach 1867-1871 - kształcił się u Wojciecha Gersona w warszawskiej Klasie Rysunkowej. W latach 1871-1874 przebywał w Monachium, gdzie krótko uczył się w Akademii u Hermanna Anschütza i Alexandra Strähubera, i gdzie znaczny wpływ na jego twórczość wywarło zetknięcie się z polskimi „monachijczykami”, głównie Józefem Brandtem i Maksymilianem Gierymskim. Kolejne dwanaście lat spędził w Paryżu. Pobyt tam przyniósł mu sławę i uznanie – wystawiał na oficjalnych Salonach paryskich, a wiele jego prac znalazło nabywców wśród europejskich i amerykańskich kolekcjonerów. Do kraju wrócił w roku 1887, przez dwa lata mieszkał w Warszawie, a następnie osiadł na stałe w majątku Kuklówka na Mazowszu. Malowane wówczas obrazy to przede wszystkim nastrojowe pejzaże często z motywami ptaków czy zwierząt, w których artysta dawał wyraz swego emocjonalnego i pełnego zachwytu stosunku do natury. Obok twórczości malarskiej Chełmoński zajmował się także grafiką i ilustratorstwem – w latach 1884-1892 współpracował, np. z paryskim „Le Monde Illustré”.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2019-12-08 | 11 | 600 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |