IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: A Wierusz-Kowalski
na odwr. na górnej listwie ramy nalepka Agra-Art, na dolnej listwie ramy, przeciwnie do kompozycji, nalepka zakładu pozłotnictwa i renowacji ram Kunszt
Wierusz-Kowalski przez wiele lat swojej twórczości malował obrazy przedstawiające scenki z codziennego życia polskiej wsi. Artysta był niezwykle wnikliwym obserwatorem, dlatego jego płótna prezentowały nadzwyczajną dbałość o realia i doskonale ukazywały charakterystykę ludzi wsi. Bardzo częstym motywem obrazów Wierusza-Kowalskiego była również podróż. Liczne przedstawienia bryczek, dyliżansów czy sań na tle przeważnie melancholijnego, monotonnego pejzażu można uznać za najbardziej charakterystyczne dla twórczości artysty.
W prezentowanym obrazie artysta sugestywnie uchwycił, jakoby podejrzaną z ukrycia, scenkę ukazującą rozbawione, wiejskie kobiety pochłonięte rozmową. Wąskie kadrowanie, brak rozległego – charakterystycznego dla twórczości Wierusza – pejzażu, dodatkowo potęguje uczucie intymności.
Obraz cechuje wręcz impresjonistyczna swoboda i dynamika pociągnięć pędzla, odznacza się on również wyrazistą fakturą. Wszystkie powyższe cechy są charakterystyczne dla twórczości artysty z okresu po 1900 roku.
Alfred Wierusz-Kowalski:
Alfred Wierusz-Kowalski (Suwałki 1849 – Monachium 1915) - jeden z najwybitniejszych polskich malarzy tzw. szkoły monachijskiej był, obok Józefa Brandta i Władysława Czachórskiego, także najpopularniejszym z polskich artystów osiadłych i stale działających w Monachium. Zamieszkał tam w roku 1873, już po studiach w Warszawie i w Dreźnie. Przez rok uczył się jeszcze w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Alexandra Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Uznanie krytyki i publiczności zdobył wcześnie; jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez kolekcjonerów i niemieckich handlarzy. W roku 1890 został honorowym profesorem Akademii monachijskiej. Malował sceny rodzajowe i rodzajowo-historyczne z motywami jeźdźców, rycerzy, myśliwych, koni, wilków i śniegów. Po podróży do Afryki w roku 1903 podejmował też tematy orientalne. W polskich zbiorach muzealnych znalazło się stosunkowo niewiele prac artysty – jego obrazy sprzedawane głównie na rynku niemieckim w większej liczbie trafiały do kolekcji prywatnych, głównie w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Obecne często pojawiają się i na polskim rynku sztuki, zawsze budząc zainteresowanie kolekcjonerów.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
1997-12-04 | 29 000 zł | 56 000 zł | N/A PLN USD | |
2019-12-08 | 33 | 120 000 zł | 148 000 zł | N/A PLN USD EUR |