IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: A Wierusz-Kowalski
na odwrocie na poprzeczce krosna fragmenty centralnie umieszczonych trzech nalepek: dwóch ośmiobocznych (na górnej z nich widoczny numer: 384) oraz – umieszczonej pomiędzy nimi prostokątnej nalepki z resztką napisu: [...]5 cm | [...]
Ponadto na lewej listwie krosna nazwisko (ołówkiem): H. S[...]enhoff
Alfred Wierusz-Kowalski, mimo że stale mieszkał w Monachium, malował przede wszystkim obrazy osadzone w rodzimych, polskich realiach, przedstawiające sceny rodzajowe i drobne epizody z codziennego życia mieszkańców wsi i małych miasteczek. Artysta często powracał do ulubionych tematów, malując różne ujęcia podobnych scen i motywów. Tak jest też w przypadku prezentowanego obrazu, przedstawiającego jadącą wozem „wesołą parę“ – roześmianego chłopaka przytulającego dziewczynę. W twórczości artysty motyw ten pojawiał się już od lat 80. XIX w. (Poczta powracająca, 1883) i powtarzał się kilkakrotnie w latach następnych. Podobne obrazy określane były różnymi tytułami, m.in. Wesoła para, Pocztarek, Wesoła jazda. Różna też bywa ich sceneria – z jesiennym, letnim czy zimowym krajobrazem. Nasz obraz – malowany swobodnie, szeroko i dynamicznie – łączy się z pracami powstałymi już po roku 1900, w późniejszym okresie twórczości...
Alfred Wierusz-Kowalski:
Alfred Wierusz-Kowalski (Suwałki 1849 – Monachium 1915) - jeden z najwybitniejszych polskich malarzy tzw. szkoły monachijskiej był, obok Józefa Brandta i Władysława Czachórskiego, także najpopularniejszym z polskich artystów osiadłych i stale działających w Monachium. Zamieszkał tam w roku 1873, już po studiach w Warszawie i w Dreźnie. Przez rok uczył się jeszcze w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Alexandra Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Uznanie krytyki i publiczności zdobył wcześnie; jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez kolekcjonerów i niemieckich handlarzy. W roku 1890 został honorowym profesorem Akademii monachijskiej. Malował sceny rodzajowe i rodzajowo-historyczne z motywami jeźdźców, rycerzy, myśliwych, koni, wilków i śniegów. Po podróży do Afryki w roku 1903 podejmował też tematy orientalne. W polskich zbiorach muzealnych znalazło się stosunkowo niewiele prac artysty – jego obrazy sprzedawane głównie na rynku niemieckim w większej liczbie trafiały do kolekcji prywatnych, głównie w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Obecne często pojawiają się i na polskim rynku sztuki, zawsze budząc zainteresowanie kolekcjonerów.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2020-03-22 | 20 | 450 000 zł | 485 000 zł | N/A PLN USD EUR |