Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Dawnej - 22 marca 2020

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
MARTWA NATURA Z OWOCAMI NA KRZEŚLE
Nr:
27118
Technika:
olej, sklejka
Wymiary:
40.9 cm x 46 cm
Cena wywoławcza:
100 000 zł
Cena uzyskana:
150 000 zł

IInformacje o dziele:

MARTWA NATURA Z OWOCAMI NA KRZEŚLE

obraz dwustronny – na rewersie: MOST NA RZECE

sygn. na awersie l.d.: Muter

 

Na odwr., na górnej listwie ramy dwie nalepki galerii w Kolonii, przy czym nalepka Galerie Gmurzyńska jest częściowo przysłonięta nalepką Galerie Bargera:

– nalepka Galerie Gmurzyńska – widoczna w części – z tekstem (druk, długopis): Name: MELA MUTER | Titel: 40 x 46 cm | Ausstellung: Stilleben | Katalog Nr

– nalepka Galerie Bargera (druk, maszynopis) o treści: Galerie Bargera | Mauritiusstenweg 74-76 | 5 Köln 1 · Germany | Tel. 218788 + 21149[.] | Name des Künstlers: Mela Muter | Titel: Stilleben | (Rückseite) | Größe 40 x 40 cm | Erstellungsjahr: Ol/Sperr hol[z] | [...]

Mela - (Melania Mutermilch) Muter:

Mela Muter, właściwie Maria Melania Mutermilch z domu Klingsland (Warszawa 1876 – Paryż 1967) jedna z najciekawszych artystek tzw. École de Paris; mimo studiów u Miłosza Kotarbińskiego w Warszawie oraz w paryskich Académie de la Grande Chaumiére i Académie Colarossi, uważała się za samouka, twierdząc, że prawdziwą szkołą malarstwa były dla niej dopiero kontakty z wybitnymi artystami i ich sztuką.

Zaprzyjaźniona z wieloma twórcami i osobistościami (m.in. R. Rolland, A. Zweig. R.M. Rilke, A. France. G. Clemenceau) od roku 1901 stale mieszkała w Paryżu, uzyskując w roku 1927 obywatelstwo francuskie. Wyjeżdżała kilkakrotnie do Hiszpanii i Szwajcarii, zawsze też utrzymywała żywe kontakty z Polską, działając na rzecz kraju i biorąc udział w jego życiu artystycznym. Ceniona przede wszystkim jako portrecistka, malowała również pejzaże i martwe natury. Wiele obrazów poświęcała tematom macierzyństwa, cierpienia, starości.
We wczesnym okresie malowała obrazy utrzymane w konwencji realistycznej i ciemnej tonacji barwnej (Portret L. Staffa, Gra w szachy). Później, w okresie „francuskim“, rozjaśniła paletę, stosowała wyraźny kontur i, zmierzającą ku geometryzacji, stylizację form.

W ostatnich latach duże zespoły prac artystki prezentowane były na kilku wystawach w warszawskim Muzeum Narodowym („Artystki polskie“, „Kolekcja Ewy i Wojciecha Fibaków“, a przede wszystkim na dużej wystawie obrazów artystki ze zbiorów Liny i Bolesława Nawrockich).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2020-03-22 75 100 000 zł 150 000 zł N/A PLN USD EUR