Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 22 marca 2020

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PTAK NA GAŁĘZI, (OISEAU SUR LA BRANCHE), 1952
Nr:
27131
Technika:
glinka fajansowa biała, szkliwiona
Wymiary:
4.3 cm x 15 cm
Cena wywoławcza:
8 000 zł
Cena uzyskana:
8 000 zł

Informacje o dziele:

miseczka (popielniczka) ceramiczna: śr. 15 , wys. 4,3 cm

technika: glinka fajansowa biała, szkliwiona, dekoracja naszkliwna z użyciem wosku parafinowego i oksydacji

sygn. na odwr. odręczna: EDITION PICASSO, wytłoczona: EDITION | PICASSO, wyżej znak wytwórcy (słabo czytelny): Madoura Plein Feu

Wykonano 500 egz. z motywem Ptaka na gałęzi, różniących się rysunkiem i nieznacznie wymiarami.

Praca opisana w katalogu:

– Alain Ramié, Picasso. Catalogue de l’oeuvre céramique édité 1947-1971, [wyd.] Madoura, [Vallauris] 1988, s. 195, kat. 175.

Pablo Picasso, który interesował się i zajmował ceramiką od wczesnych lat (pierwsze prace w tej technice wykonywał już w latach 1901-1906 w Paryżu), powrócił do niej w latach 40., kiedy zamieszkał na Lazurowym Wybrzeżu. Zawarł wówczas znajomość z małżeństwem ceramików, Suzanne i Georgesem Ramié, właścicieli wytwórni Madoura w Vallauris – mieście, które od wieków było ośrodkiem garncarstwa i ceramiki artystycznej. Artysta współpracował z atelier Madoura stale, przebywając tam wielokrotnie i przez dłuższe okresy czasu w latach 1947-1953, potem kontynuował tę współprace już mniej intensywnie do roku 1971. Dorobek tych lat został skatalogowany przez Alaina Ramié w źródłowej publikacji, a w dawnej siedzibie wytwórni...

więcej

Pablo Picasso:

Pablo Picasso rysował i malował od dziecka, ucząc się początkowo od ojca, malarza i kustosza muzeum w Maladze, a następnie w szkole sztuk pięknych La Lonja w Barcelonie. W 1900 po raz pierwszy wyjechał do Paryża, w 1904 osiadł w nim na stałe. Jego twórczość w pierwszym ćwierćwieczu dzieli się na okresy, wyznaczane cechami szczególnymi prac, jak kolorystyka, typ deformacji itp.: okres niebieski (1901-1903), okres różowy (1905-1906), okres prekubistyczny (1907-1909), okres kubistyczny (1909-1917), okres klasyczny (1918-1924). Po tym, jak osiągnął i wykształcił język własnych form, kolejne etapy twórczości Picassa wyznaczają raczej okresy zainteresowania tym czy in-nym tematem bądź techniką. I tak wyróżnia się okres „wielkich kąpiących się” (1927-1937), biegnący równolegle z okresem wzmożonego zajmowania się przez artystę rzeźbą (1930-1935), okres wyznaczony hasłowo przez powstanie „Guerniki” (1937-1939), okresy przebywania i tworzenia w miejscach takich jak Vallauris (1947-1954), Cannes i Vauvenargues (1955-1961), Mougins (1961-1973) – wszystkie na południu Francji. Innym, równie uprawnionym sposobem porządkowania chronologii twórczości Picassa jest wyznaczanie jej etapów imionami kobiet ważnych w jego życiu. Ważnym, acz pobocznym wątkiem jego pracy była grafika, którą zajmował się od zarania twórczości po ostatnie lata.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2020-03-22 131 8 000 zł 8 000 zł N/A PLN USD EUR