IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: A. Wierusz-Kowalski
Z tyłu na ramie nalepka londyńskiej firmy William & Son’s
Motywy kaukaskie pojawiały się w obrazach Wierusza-Kowalskiego głównie w latach 1880-1885.
Artysta, który podobnie jak i inni malarze monachijscy zafascynowany był egzotyką tematu i „romantyczną“ aurą opowieści o Immamie Szamilu i walkach ludów Kaukazu o niepodległość. Artystę zainspirowały zapewne częste wizyty w pracowni Józefa Brandta, posiadającego bogatą kolekcję rysunków i przedmiotów ze spuścizny Theodora Horschelta (1829-1871), niemieckiego malarza, który wsławił się malując motywy kaukaskie. W przeciwieństwie do artystów polskich, Horschelt był w południowej Rosji, gdzie z autopsji szkicował i malował mieszkańców gór Kaukazu.
Zebrał bogate zbiory (broń, kostiumy, sprzęty itp.), których część – wraz z fotografiami i wielką liczbą rysunków – pozyskał do swej kolekcji Józef Brandt, i które służyły jako „rekwizyty“ przy malowaniu obrazów, nie tylko samemu Brandtowi, ale również jego uczniom.
Wierusz często malował czerkieskich jeźdźców, przemierzających górskie bezdroża.
W roku 1880 na Salonie paryskim wystawił inny Kaukaski zwiad i Górali kaukaskich, podobny obraz pt. Czerkiesi w...
Alfred Wierusz-Kowalski:
Alfred Wierusz-Kowalski (Suwałki 1849 – Monachium 1915) - jeden z najwybitniejszych polskich malarzy tzw. szkoły monachijskiej był, obok Józefa Brandta i Władysława Czachórskiego, także najpopularniejszym z polskich artystów osiadłych i stale działających w Monachium. Zamieszkał tam w roku 1873, już po studiach w Warszawie i w Dreźnie. Przez rok uczył się jeszcze w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Alexandra Wagnera, a następnie przeniósł się do prywatnej pracowni Brandta. Uznanie krytyki i publiczności zdobył wcześnie; jego obrazy, odznaczane medalami na wystawach były rozchwytywane przez kolekcjonerów i niemieckich handlarzy. W roku 1890 został honorowym profesorem Akademii monachijskiej. Malował sceny rodzajowe i rodzajowo-historyczne z motywami jeźdźców, rycerzy, myśliwych, koni, wilków i śniegów. Po podróży do Afryki w roku 1903 podejmował też tematy orientalne. W polskich zbiorach muzealnych znalazło się stosunkowo niewiele prac artysty – jego obrazy sprzedawane głównie na rynku niemieckim w większej liczbie trafiały do kolekcji prywatnych, głównie w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Obecne często pojawiają się i na polskim rynku sztuki, zawsze budząc zainteresowanie kolekcjonerów.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2014-03-23 | 52 | 600 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |
2015-06-14 | 52 | 600 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |
2020-06-21 | 10 | 1 700 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |