IInformacje o dziele:
HAJDAMAKA NA KONIU, ok. 1803
inny tytuł: Kozak na koniu
na odwrocie na dolnej listwie ramy numer depozytowy Muzeum Narodowego w Kielcach (czarny marker): MNKi /D/ 1785, ponadto nalepka aukcyjna z 2018 roku
Proweniencja:
– Krakowska kolekcja Józefa Wolfingera (zm. w 2009 r.).
– Zbiory spadkobierców Józefa Wolflingera, Europa.
– Zakupiony do kolekcji instytucjonalnej na aukcji w Warszawie w 2009 r.
– Depozyt muzealny w Muzeum Narodowym w Kielcach.
Obrazowi towarzyszy ekspertyza Janusza Macieja Michałowskiego, znawcy twórczości Aleksandra Orłowskiego, z dn. 19 września 2015 r.
Według autora ekspertyzy, tytuł obrazu powinien brzmieć Hajdamaka na koniu. Przeanalizował on bowiem katalog wystawy Aleksandra Orłowskiego – która miała miejsce w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w 1910 roku – przygotowany przez Władysława Tatarkiewicza, wybitnego polskiego filozofa i historyka sztuki. We wspomnianym katalogu opisane są dwa obrazy wykonane w technice pastelu, sygnowane A.O. i datowane na rok 1807 (nr kat. 49 i nr kat. 50). W obu przypadkach główna postać ubrana jest analogicznie do naszego jeźdźca – czerwona kamizela na białej koszuli, długie odwinięte buty oraz wysoka czapka.
Pastele nosiły tytuły...
Aleksander Orłowski:
Aleksander Orłowski (Warszawa 1777 – Petersburg 1832) - malarz, rysownik i grafik. Protegowany księżnej Izabelli Czartoryskiej, w latach 1793-1801 kształcił się w pracowni J. P. Norblina, który wywarł zasadniczy wpływ na całą jego późniejszą twórczość. Dorywczo uczył się także w zamkowej „malarni” M. Bacciarellego, u miniaturzysty W. de Lesseura i sztycharza B. Folino. Brał udział w powstaniu kościuszkowskim. Okresowo pracował dla ks. Józefa Poniatowskiego i dla ks. Heleny Radziwiłłowej. W roku 1802 wyjechał na Litwę, a stamtąd do Petersburga, gdzie zamieszkał na stałe, zyskując wkrótce ogromną popularność. Został nadwornym rysownikiem wielkiego księcia Konstantego, pracował też dla cesarza Aleksandra I. W roku 1809 otrzymał tytuł akademika petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych. Był przede wszystkim rysownikiem, chętnie malował też pastelami i olejno. Tematyka jego prac była różnorodna: tworzył sceny batalistyczne, rysował i malował wschodnich jeźdźców, charakterystyczne typy ludowe, sceny z życia wsi, pejzaże, portrety i karykatury. Od 1816 zajmował się litografią, popularyzując tę technikę na terenie Rosji. Był wybitną postacią polskiej kolonii artystycznej w Petersburgu. Z podziwem pisał o Orłowskim Aleksander Puszkin, odnajdujący w jego sztuce cechy bliskie własnym, romantycznym ideałom, a zaprzyjaźniony z nim Adam Mickiewicz w „Panu Tadeuszu” kilka wierszy poświęcił „naszemu malarzowi Orłowskiemu”, który mimo, że „życie strawił w Peterburku | Sławny malarz (mam jego kilka szkiców w biurku),| Mieszkał tuż przy cesarzu, na dworze, jak w raju,| A nie uwierzy Hrabia, jak tęsknił po kraju,| Lubił ciągle wspominać swej młodości czasy,| Wysławiał wszystko w Polszcze: ziemię, niebo, lasy...”
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2020-06-21 | 9 | 360 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |