Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 21 czerwca 2020

Jan Lebenstein, AL FRESCO, 1966
  • obraz w ramie

  • odwrocie


[ status: dostępny w Galerii ]
Tytuł:
AL FRESCO, 1966
Nr:
27493
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
81 cm x 129.5 cm
Cena w galerii:
160 000 zł

Informacje o dziele:

sygn. l.d.: Lebenstein 66

sygn. na odwr. l.g.: Lebenstein | 1966 | „al fresco“

na płótnie nadrukowany napis powtórzony czterokrotnie: Flashe; na poprzecznej listwie krosna nalepka z danymi obrazu i nr. 104 kolekcji Chrisa Sztybera; obok pieczątka: ADAM | MONTPARNASSE; na prawej listwie krosna flamastrem: 60 M

 

Obraz reprodukowany:

– Chris Sztyber, Mój drugi świat. My second world. Kolekcja malarstwa polskiego. Polish Painting Collection, wyd. GRAF-US Grzegorz Kraska, Kielce, il. barwna, s. 104.

 

[...] Lebenstein notował w miarę swoich osobistych doświadczeń całą gamę sytuacji, stosunków siłowych, kluczowych zachowań, które wydają się zarazem świadectwem, filozofią życiową, bolesnym zwierzeniem o trudności istnienia, gdzie konflikt pomiędzy bestią a kobietą obejmuje najdziwniejsze pozycje, najbardziej obciążone groźbami, cierpieniami i strachem! Nie są to, przytaczane dla samej przyjemności malarskiego komentarza, mity o Minotaurze czy o przyjaznych, braterskich zwierzętach ze starych legend, są to zmagania o konsekwencjach bardzo rzeczywistych, wręcz codziennych.

Nie ulega wątpliwości, że malarz trzyma stronę bestii: może pociąga go w niej mieszanina siły i bezbronności, wieczne upokorzenie brutala zwyciężonego przez podstęp, fałszywy triumf niszczącego wszystko...

więcej

Jan Lebenstein:

Jan Lebenstein (Brześć Litewski 1930 - Kraków 1999) w latach 1948-1954 studiował malarstwo w ASP w Warszawie pod kierunkiem prof. Eugeniusza Eibischa i Artura Nachta-Samborskiego. W 1955 wziął udział w wystawie w warszawskim Arsenale. Zaprzyjaźniony w czasie studiów z Mironem Białoszewskim, swą pierwszą wystawę indywidualną pokazał w 1956 w Teatrze na Tarczyńskiej. W 1959 zdobył Grand Prix de la Ville de Paris na I Biennale Młodych w Paryżu i w tym roku przeniósł się na stałe do Paryża. Po seriach "figur kreślonych" (na papierze milimetrowym) i "figur hieratycznych" z lat 1955-1958 maluje cykl "figur osiowych" (1958-1962), które wystawia w Paryżu i USA. Równolegle w 1960 zaczyna rysowane "karnety", rodzaj dziennika, który w przyszłości dostarczy motywów wykorzystanych w obrazach. W latach 1964-1965 maluje "Bestiarium", cykl fakturowych, archaizowanych stworów przypominających prehistoryczne wykopaliska. Bezpośrednio po nich wprowadza do swych obrazów postaci ludzkie i fantastyczne, odgrywające sceny ni to mitologiczne, ni to ze snu, często przesycone erotyką. W 1970 projektuje witraże dla Centre du Dialogue w Paryżu. W W 1971 otrzymuje obywatelstwo francuskie 1974 powstają gwasze inspirowane Folwarkiem zwierzęcym George'a Orwella. W latach 1976-1989 tworzy wyłącznie w technice gwaszu i pastelu, podejmując tematykę mitologiczną i zaczerpniętą z Biblii: cykle ilustracji do Księgi Hioba (wyd. 1979) i do Apokalipsy (wyd. 1986) w nowych przekładach Czesława Miłosza. W 1989 powraca do malarstwa olejnego (cykl "Pergamon"). Artysta otrzymał m. in. nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego w 1976, Nagrodę Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w 1985, Nagrodę im. Jana Cybisa w 1987.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2020-06-21 114 130 000 zł - N/A PLN USD EUR