IInformacje o dziele:
sygnowany l.d.: Z. Rozwadowski | 1904.
na odwr. na prawej listwie krosna nalepka domu aukcyjnego z Warszawy z 2000 r.; ponadto na górnej listwie ramy nalepka domu aukcyjnego Agra-Art z 2010
Obraz pochodzi z okresu, kiedy Rozwadowski – po powrocie z Monachium – mieszkał we Lwowie. Wykazuje wyraźne związki z malarstwem „polskich monachijczyków“.
Motyw galicyjskiej wsi, jej mieszkańców, zaprzęgów i koni, a także realizm tego przedstawienia, jego sprawdzalna codzienność, prawdziwość i nastrój przypominają o kilkuletnim pobycie malarza w stolicy Bawarii.
Obraz może być tożsamy z Czwórką wystawioną we Lwowie w roku 1910 (por.: Katalog Powszechnej Wystawy Sztuki Polskiej we Lwowie 1910 w Pałacu Sztuki, Plac Powystawowy od d. 22 maja 1910, Lwów 1910, s. nlb., nr kat. 314; jako własność Michała hr. Baworowskiego).
Zygmunt Rozwadowski:
Zygmunt Rozwadowski (Lwów 1870 - Zakopane 1950) studiował od 1883 do 1890 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, m.in. u Jana Matejki, a w latach 1891-1893 w Monachium, w prywatnej szkole Antona Ažbégo. Jeszcze jako student debiutował w TPSP w Krakowie, wystawiając pod nazwiskiem Jordan. Po studiach mieszkał we Lwowie – nauczał w Szkole Przemysłowej, wiele wystawiał, współpracował przy dekoracji sal lwowskiego teatru. W czasie I wojny światowej walczył w Legionach. Po II wojnie zamieszkał w Zakopanem. Malował przede wszystkim obrazy batalistyczne z czasów napoleońskich i powstania listopadowego, sceny rodzajowe z motywami koni, rzadziej portrety i pejzaże. Uczestniczył w malowaniu popularnych panoram - Racławic z Janem Styką i Wojciechem Kossakiem, Golgoty, Panoramy siedmiogrodzkiej i Męczeństwa Chrześcijan ze Styką oraz Bitwy pod piramidami z Kossakiem. Wspólnie z Tadeuszem Popielem namalował dioramy Branki tatarskie i Bitwę pod Grunwaldem.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2010-03-21 | 45 | 120 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |
2020-10-18 | 30 | 140 000 zł | 148 000 zł | N/A PLN USD EUR |